Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nextjet: Mångmiljonsmäll för drabbade kommunerna

Nextjet ansöker om konkurs. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Dina Pengars Leif Brännström diskuterar Nextjets konkurs i Expressens sändning.

Flygbolaget Nextjet ansöker om konkurs. 

Alla bolagets flygningar  är inställda.

Berörda kommuner drabbas av en kraftig ekonomisk smäll.

– Det var en usel affär där vi förlorade alldeles för mycket pengar, sa Kent Forsberg, NHL-proffset Peter Forsbergs pappa, i en intervju med Expressen i höstas sedan familjen avvecklat sitt engagemang i flygbolaget.  

Nextjet AB och Nextjet Sverige AB beslut att ställa in sina betalningar och ansöka om konkurs fick omedelbara konsekvenser på onsdagen. Samtliga flygningar från och med klockan 13:00 stoppades. 

Tusentals resenärer berörs, många med sommarbiljetter bokade. Flera inlandskommuner i Norrland blir helt utan flygförbindelse med Stockholm. Flygstoppet riskerar att slå hårt mot turistnäringen i de aktuella kommunerna.

Sent på eftermiddagen agerade också Transportstyrelsen genom att dra in bolagets operativa licens.

LÄS OCKSÅ: Så stora är Nextjets skulder

Avgångar från Stockholm som berördes under onsdagen: Jönköping, Karlstad, Kramfors, Björneborg, Vilhelmina, Gällivare och Mariehamn. 

Nextjets konkurs överraskar piloterna

Nextjet har 290 medarbetare och förfogar över 16 flygplan som betjänar 21 olika destinationer.

– Konkursen kommer väldigt plötsligt. Att det har varit kämpigt har vi känt till i många år. Det räcker med att titta på boksluten. Men som sagt, det kommer väldigt plötsligt, säger Stefan Lidström, ordförande för Svensk Pilotföreningens sektion hos Nextjet.

Flera hundra anställda berörs av Nextjets konkursansökan. Foto: STINA STJERNKVIST/TT / TT NYHETSBYRÅN

Företaget har ett 80-tal piloter anställda och ungefär lika många kabinanställda.

Bland flygexperter är man inte förvånad över Nextjets konkurs.

– Det är inte oväntat. Men det är tråkigt för många resenärer, både nu och på sikt, eftersom de flyger på linjer där det egentligen inte finns något alternativ. Framförallt i Norrlands inland, där blir man isolerad om man inte har ett fungerande flyg, säger flygexperten Jan Ohlsson. 

Flygplatserna som kan räddas

Fem linjer kan dock komma att räddas - dock inte under den närmaste tiden. Det gäller de linjer där det råder så kallad trafikplikt där man från statens sida anser det viktigt att vissa glesbygdskommuner har en förbindelse med Stockholm.

"Trafikpliktslinjer" är följande linjer:

Gällivare – Arlanda.

Hemavan – Arlanda.

Arvidsjaur – Arlanda.

Vilhelmina – Arlanda.

Lycksele – Arlanda.

På Trafikverket satt berörda i krismöte under onsdagseftermiddagen för att se hur man kan agera när det gäller de fem berörda trafikpliktslinjerna.

– Vi håller nu på och utreder vad vi kan göra. Det finns säkert de som kan lyfta om två timmar om de får körorder. Men får vi lov att göra det som myndighet? Det måste vi som myndighet reda ut först innan vi gör det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Regeringen är också inkopplad för att bistå i försöket att skapa en räddningsplan för de berörda flygorterna.

– Vi arbetar intensivt, och inte minst Trafikverket just nu, för att hitta en lösning på kort och lång sikt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till nyhetsbyrån TT.

 

Avgångar från Arlanda iställda under onsdagen.

LÄS MER: Nextjet får fortsätta – trots larm om kris

Nextjets ledning har under onsdagen kommunicerat via ett pressmeddelande. Men någon hjälp kan deras passagerare inte räkna med från bolagets sida.

Nextjets vd om konkursen: ”Djupt beklagligt”

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid, säger VD Magnus Ivarsson, i ett pressmeddelande.

Nextjets miljonskulder till kommunala flygplatser

Bland de drabbade flygplatserna finns Höga Kusten Airport, som drivs av Kramfors och Sollefteå kommuner, med två avgångar per dag till Stockholm.

– Flygbolaget har en skuld till oss. Men den är inte så stor som bolaget har till andra flygplatser. Jag skulle tro att skulden till oss ligger under en miljon kronor, säger flygplatschefen Per Enroth.

Sista planet från flygplatsen i Ådalen taxade ut på den 2 000 meter lång banan och lyfte strax före klockan åtta på onsdagsmorgonen.

Värre är det till exempel för  kommunägda flygplatsen i Arvidsjaur.

– Bolaget är skyldigt oss ungefär 1,6 miljoner kronor, säger Ralf Lundberg, flygplatschefen i Arvidsjaur till SVT Nyheter.

Nextjets konkurs slår ekonomiskt mot alla berörda kommunala flygplatsen som flygbolaget trafikerat.

– Nextjet är skyldiga i princip alla kommunala flygplatser pengar. Till flygplatsen här i Arvidsjaur är de skyldiga ungefär 1,6 miljoner kronor och sammanlagt har de skulder på 14-15 miljoner till flygplatser runtom i landet, säger Ralf Lundberg.

Nextjets affärsidé skakig 

Flygexperten Jan Ohlsson tycker inte att man ska döma Nextjet allt för hårt. 

– De har varit i trubbel mycket länge med stora förluster. Men man ska inte svartmåla, det finns konkurser som är mer affärstekniskt ruffel och båg, så är det inte i Nextjets fall. Men affärsidén har varit skakig på senare år. 

Nextjets kundtjänst stängd

Företaget skriver att det inte längre går att boka biljetter och det heller inte är någon idé för passagerna att ta sig ut till flygplatsen. Den som har en bokad resa rekommenderas i stället att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering.
Nextjet meddelar också att deras kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare. 

LÄS MER: Så blev rättens dom mot Nextjet

Kent Forsberg: "Det var en usel affär"

Kent Forsberg, hockeytränare, gick in som delägare i Nextjet 2013. Han lämnade ägandet 2016 och beskrev i oktober 2017 affären i en intervju med Expressen

– Det var en usel affär där vi förlorade alldeles för mycket pengar, hela företaget gick back det året. Men nu går det bra. 

Nextjetkoncernen gick med 85 miljoner kronor i förlust åren 2014 och 2015, enligt P4 Västmanland.  

2015 tvingades Peter "Foppa" Forsberg och Kent Forsberg att låna ut 18 miljoner kronor till bolaget för att det skulle kunna betala sina räkningar, rapporterade radiokanalen. 

Sålde ägandet i bolaget för 530 000 euro

I juli 2016 rapporterades det om att Foppafamiljen sålde av sin del i bolaget. Köpare var Katterö AB och Air Åland. Enligt finska medier ska det ha kostat nästan 530 000 euro för bolagen att köpa Nextjet, rapporterade Flyg 24 Nyheter

Kent Forsberg vill i dag inte kommentera Nextjet, men kalla i höstas affären för "usel", i en intervju med Expressen. Foto: ANNA FRIBERG

I dag säger Kent Forsberg efter konkursbeskedet:

– Jag har inga uttalanden om det. Jag har ingenting med dem att göra, vi gick ur för ett par år sedan. 

Tycker du det var klokt av familjen Forsberg att avyttra sitt ägande 2016? 

– Ja, det tycker jag. De gick ju in för att säkra och trygga Örnsköldsvikslinjen. De gick ur innan SAS beslutade sig för att gå tillbaka till Örnsköldsvik. När SAS nu har linjen så kunde de valt Nextjet som underleverantör, men det har man inte gjort. Tvärtom har SAS tidigare haft ett samarbete med Nextjet som mer eller mindre har upphört. Det beror väl på att inte heller SAS har vågat lita på ekonomin i bolaget– ingen vill satsa på något där man riskerar att förlora pengar, säger Jan Ohlsson. 

LÄS MER: Ny miljardsmäll för Norwegian

Finns det något som Nextjet kunde ha gjort för att undvika konkurs? 

– Ja, men det är lätt att säga med backspegel. Man måste ha mer uthållighet när man öppnar nya linjer, man kan inte hålla på och hoppa som man har gjort. En del projekt man haft på senare tid har varit rätt omöjliga. Man har haft linjer till mindre städer i Finland från Sverige, vilket är mer relaterat till de i Finland som investerat pengar i bolaget än att man ska ha en vettig trafik som ska ge avkastning. Det har varit så tidigare också, att man öppnar linjer, slår på stora trumman och efter en månad så lägger man ner dem, säger Jan Ohlson. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!