Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Norwegian varslar all kabinpersonal på Arlanda

Flygbolaget BRA hotas nu av konkurs och har ansökt om rekonstruktion.Foto: JEPPE GUSTAFSSON / IBL
Flygbolaget BRA hotas nu av konkurs och har ansökt om rekonstruktion.Foto: FLYGBOLAGET BRA
Geir Stormorken, BRA:s vd.Foto: Pressbild / WNDR
Foto: TOMS KALNINS / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det blev flygbolagens svarta måndag.

Flygbolaget BRA hotas av konkurs och har ansökt om rekonstruktion. 

Samtidigt varslas nästan samtliga anställda om uppsägning.

Även Norwegian varslar alla kabinanställda på Arlanda i Sverige.

Norwegian varslar sina kabinanställda på Arlanda, på grund av att alla flygningar i Sverige ställts in på grund av covid-19.

Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Dagens Næringsliv (DN) rapporterade tidigare under måndagen att Norwegian varslar alla anställda i Sverige – men att det rör all personal dementeras av flygbolaget.

Orsaken till varslen är att reglerna för permittering ser annorlunda ut i Sverige jämfört med i Norge.

– Där ska arbetsgivare bland annat täcka en stor del av de anställdas lön. De uppsagda kommer tillbaka till jobb när aktiviteten är i gång igen. Den rätten finns i tolv månader, säger Lasse Sandaker-Nielsen, informationschef på Norwegian, till DN.

”Därför har bolaget behövt säga upp personal i stället för permitteringar”, skriver Norwegian i sitt pressmeddelande.

Kabinpersonalen på Arlandabasen uppgår till cirka 400 personer. Samtidigt har Norwegian inlett förhandlingar med pilotföreningen, vilket kan beröra 250 piloter. Administrativ personal på Arlanda har också gått ner i arbetstid.

BRA ställer in flyg

Även BRA – Braathens Regional Airlines, som ägs av norska Per G. Braathen – drabbas hårt av coronapandemin,

Från och med i dag har BRA ställt in alla flygningar fram till och med den 31 maj. Bolaget har ansökt om rekonstruktion hos tingsrätten, för att kunna ta upp trafiken igen efter sommaren.  Det betyder att det blir inga flygningar under sommaren för BRA.

– Detta kommer ge oss andrum för att ta fram en långsiktigt hållbar affärsplan. Jag beklagar innerligt hur detta påverkar anställda och kunder, säger Geir Stormorken, flygbolaget BRA:s vd, i ett pressmeddelande. 

Cororna–effekten på bolaget slog till stenhårt och under den sista veckan innan flygningarna ställdes in var omsättningen endast 3 procent av omsättningen motsvarande vecka under 2019.

600 anställda varslas om uppsägning

För de anställda som sedan i mars varit korttidspermitterade, innebär rekonstruktionen att man nu varslas om uppsägning. En liten grupp på omkring 20 anställda ska vara kvar under rekonstruktionen. Sedan tidigare än 180 personer redan uppsagda.

– Vi fick information i ett telefonmöte under morgonen, och ska ha ytterligare ett möte under dagen, säger en BRA–anställd.

Stockholms tingsrätt utsåg på måndagsförmiddagen advokat Nils Åberg på advokatfirman Carler, som är utsedd till rekonstruktör.

Byrån har tidigare varit engagerad i rekonstruktion av flygbolag.

– Vi håller på och sätter in oss i ärendet just nu. Vi har ett team på plats, säger Nils Åberg.

Går det att rädda bolaget?

– Förhoppningen är att kunna rädda bolaget även om det är extraordinära omständigheter på marknaden.

Om BRA lyckas lyfta igen blir det sannolikt ett kraftigt bantat flygbolag.

Bolaget uppger för personalen att man hoppas kunna återrekrytera en del av de varslade i höst om/när resandet i samhället återhämtar sig.

Under rekonstruktionen ska de anställda kunna få ut sin lön via statliga lönegarantin, om sådan beviljas. Fackliga organisationer är i dag inbjudna till MBL- och övertalighetsförhandlingar, uppger flygbolaget.

– Vi måste tyvärr varsla merparten av våra 600 anställda om uppsägning. Detta sker så snabbt förhandlingarna genomförts, bekräftar BRA:s vd Geir Stormorken, för Expressen.

Om bolagets ansökan om rekonstruktion beviljas kommer den statliga lönegarantin gå in under en period, enligt vd:n.

Personal kan återanställas

Han tror att en del av personalen kan återanställas i höst, men troligen inte alla eftersom BRA kommer att krympa enligt rekonstruktionsplanen. Man kommer helt enkelt att flyga till färre orter för att bli lönsamt.

– Vi hoppas kunna ta tillbaka så många i personalen som möjligt när coronapandemin klingat av och resandet ökar igen. Men det kommer att ta tid, säger Geir Stormorken.

Han befarar dock att flygbranschen aldrig kan gå tillbaka till samma volymer som före coronakrisen.

– Det kan bli så att man vänjer sig vid att ha digitala möten på distans så att affärsresandet går ned permanent efter det här.

Den BRA-anställda Expressen talat med är inte allt för överraskad över varslen.

– Det var väl rätt väntat. Flygbranschen är mycket hårt drabbad, men vi hoppas det ser bättre ut i september för oss.

Kunderna får vänta på kompensation

De kunder som har resor bokade med BRA får vänta på kompensation tills verksamheten drar i gång igen. Planen är att verksamheten ska återupptas stegvis efter sommaren. 

– Att vi hamnat i den här situationen och tvingas till paus för att rekonstruera bolaget står utom vår kontroll och vi beklagar verkligen det strul det orsakat våra kunder. Vi kommer göra vårt yttersta för att kompensera kunderna för det när vi öppnar upp verksamheten igen, säger flygbolagets kommersiella chef, Ulrika Matsgård, i pressmeddelandet.

BRA uppger på sin hemsida att BRA man ansökt om rekonstruktion hos tingsrätten på måndagen. 

”Under rekonstruktionen kan BRA enligt lag inte betala ut något belopp för skulder förrän ett ackord ingåtts. Vi kan i dagsläget inte veta när det blir. Vi beklagar djupt de negativa effekterna detta medför för alla våra kunder och leverantörer.”

Flygbolaget skriver också att biljetter som köpts ligger kvar på samma bokningsnummer och att man ”har koll” på detta.

”Din resa kommer fortsatt att finnas tillgänglig då vi tagit oss igenom det här”, uppger man.

Flera bolag som gick ihop

BRA har en marknadsandel på cirka 30 procent av svenskt inrikesflyg. Sedan mitten av mars är företagets cirka 600 anställda korttidspermitterade.

Flygbolag bildades 2016 när Malmö Aviation, Sverigeflyg, Braathens Regional, Braathens Technical, Braathens Training, Gotlandsflyg, Kullaflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland samt Sundsvallsflyg gick ihop.

BRA ägs av svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G. Braathen.

Resechefens varning: Alla kan gå omkull

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!