Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Roboten Flippy vänder 150 burgare i timmen

I reklamfilmen visar "Flippy" sina färdigheter vid grillen. Foto: Miso Robotics/Youtube
I reklamfilmen får "Flippy" lite hjälp av en mänsklig kollega, frågan är om han kommer göra människor överflödiga i snabbmatsköken. Foto: Miso Robotics/Youtube

"Flippy" grillar 150 burgare i timmen, klagar inte och kräver ingen lön eller trygga arbetsvillkor. 

Roboten kan hota miljontals jobb inom den amerikanska snabbmatsbranschen – även om uppfinnaren försöker ge lugnande besked. 

– Den ska fungera som en extrahand för att assistera kökspersonal, inte ersätta dem, säger David Zito, vd för Miso Robotics, till Business Insider.   

Robotarmen "Flippy" kan grilla 150 burgare i timmen. Armen är fäst vid golvet, men har sex leder, vilket gör den den till en smidig grillkock. 

Roboten har börjat jobba på en hamburgerrestaurang i Pasadena, Kalifornien, som tillhör den internationella snabbmatskedjan Caliburger, berättar Business Insider

Men en cirkulär gripklo så fattar " Flippy" tag i hamburgarna och vänder dem.Foto: Miso Robotics/Youtube

LÄS MER: Ny trend: brutala attacker mot robotar i Kalifornien

Tar emot beställningar, vänder burgare, serverar

"Flippy" tar emot beställningar genom ett digitalt biljettsystem, och efter att en mänsklig anställd lagt hamburgarna på grillen tar han över showen. 

I en reklamfilm för "Flippy" som bolaget publicerat på Youtube syns en restaurangchef betrakta robotens grillfärdigheter med ett brett leende. 

Roboten använder termostatiska och vanliga synsensorer för att slå fast om en hamburgare är rå eller färdiggrillad, och då lyfter han bort dem från grillen för att kunderna ska kunna sätta tänderna i dem. 

Enligt bolaget Miso Robotics, som ligger bakom "Flippy" är inte syftet med roboten att den ska ersätta människor. 

– Mat är till sin natur social, så det kommer alltid finnas en plats för människor inom restaurangbranschen – från att skapa menyer, till att interagera med kunder till att servera mat. Därför utvecklade vi "Flippy". Den ska fungera som en extrahand för att assistera kökspersonal, inte ersätta dem, säger David Zito, vd för Miso Robotics, till Business Insider. 

https://youtu.be/lMIkWyiJp0k

LÄS MER: Världens första drönartaxi är här: Säg hej till Ehang 184

3,8 miljoner amerikaner jobbar i snabbmatsbranschen

I snabbhet slår han dock mänskliga hamburgerkockar på fingrarna och det finns nog skäl att känna oro för en del av de cirka 3,8 miljoner amerikaner, som enligt business Insider, jobbar inom den inhemska snabbmatsbranschen.  Under förra året släppte Harvard University en rapport som spå att 40 procent av den mänskliga arbetsstyrkan, inom alla branscher, kan vara ersatta av teknologiska lösningar redan i början av 2030-talet.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!