Det statliga järnvägsbolaget SJ redovisar ett resultat före skatt för det första kvartalet 2017 på 148 miljoner kronor, vilket nästan innebär en 200-procentig ökning från 50 miljoner kronor under samma kvartal i fjol.
– Resandeökningen är större än förväntat och våra resenärer blir allt mer nöjda med SJ. Dessutom ser bokningsläget bra ut framöver, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
SJ:s kundnöjdhet (NKI) för kvartalet förbättrades till 72 jämfört med 70 och varumärkesindex (VMI) ökade i mars till 54 jämfört med 52 för helåret 2016.
Intäkterna sjönk
Bolagets intäkter i kvartalet sjönk dock från 2,2 miljarder kronor till 1,9 miljarder i spåren av att SJ inte längre har uppdraget att köra pendeltågstrafiken i Stockholms län.
Punktligheten för SJ:s tåg förbättrades under det första kvartalet 2017. Bolagets sammantagna punktlighet för kvartalet var 91 procent, jämfört med 87 procent under motsvarande kvartal i fjol.
– Punktlighet är vår viktigaste hållbarhetsfråga och det fokuserade arbete vi gör, i SJ och tillsammans i tågbranschen, för att skapa en punktligare resa ger resultat, säger Crister Fritzson.
(Nyhetsbyrån Direkt)