Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Fler reser med SJ – och fler tåg går i tid

Foto: TOMAS ONEBORG/SVD/TT

SJ ökar punktligheten och fler reser med SJ.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Det statliga järnvägsbolaget SJ redovisar ett resultat före skatt för det första kvartalet 2017 på 148 miljoner kronor, vilket nästan innebär en 200-procentig ökning från 50 miljoner kronor under samma kvartal i fjol.

– Resandeökningen är större än förväntat och våra resenärer blir allt mer nöjda med SJ. Dessutom ser bokningsläget bra ut framöver, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

SJ:s kundnöjdhet (NKI) för kvartalet förbättrades till 72 jämfört med 70 och varumärkesindex (VMI) ökade i mars till 54 jämfört med 52 för helåret 2016.

Intäkterna sjönk

Bolagets intäkter i kvartalet sjönk dock från 2,2 miljarder kronor till 1,9 miljarder i spåren av att SJ inte längre har uppdraget att köra pendeltågstrafiken i Stockholms län.

Punktligheten för SJ:s tåg förbättrades under det första kvartalet 2017. Bolagets sammantagna punktlighet för kvartalet var 91 procent, jämfört med 87 procent under motsvarande kvartal i fjol.

– Punktlighet är vår viktigaste hållbarhetsfråga och det fokuserade arbete vi gör, i SJ och tillsammans i tågbranschen, för att skapa en punktligare resa ger resultat, säger Crister Fritzson.

(Nyhetsbyrån Direkt)

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!