Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fler flyger med SAS – europalinjerna går bäst

SAS-chefen Rickard Gustafson tror fortfarande att företaget ska gå med vinst 2018. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Konkurrsen mellan SAS och Norwegain är knivskarp. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / PATRIK C ÖSTERBERG / EXPRESSEN

I maj valde totalt 2,8 miljoner resenärer att resa med SAS.

Det är en ökning med nästan 4 procent jämfört med föregående år. 

Utvecklingen var positiv på de flesta av SAS marknader, med en speciellt positiv utveckling på Europalinjerna.

Bolaget tjänar också mer på biljetterna jämfört med motsvarande period 2017. För värste konkurrenten Norwegian är det tvärt om.

Den nominella yielden - intäkten per passagerare - och PASK, som står för intäkter per flygstol utslaget per kilometer, steg  med 4 porcent under maj 2018 jämfört med motsvarande period förra året.

- Under maj lanserade vi som det första flygbolaget i Norden ett höghastighets- WiFi på kort och medeldistansflygningar i Skandinavien och Europa, vilket nu finns installerat på cirka 30 av våra flygplan. Responsen från våra kunder har varit mycket positiv. Vi ser nu fram emot att successivt kunna erbjuda denna uppskattade tjänst till fler kunder under sommaren och hösten, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS. 

 

LÄS OCKSÅ: Norwegians vd varnar för sämre tider 

SAS vd Rickard Gustafson har tidigare höjt ett varande finger och signalerat att tuffare tider väntar.

Gustafson har bland annat pekat på dollarns relation till den svenska kronan och högre bränslepriser som orosmoment.

"Samtidigt  är den svagare kronan i förhållande till dollarn samt de stigande flygbränslepriserna något som bekymrar mig. Det är tydligt att dessa två faktorer kan leda till ökade utmaningar för SAS och flygbranschen framöver", skrev Gustafson när bolaget presenterade sin senaste delårsrapport för drygt en vecka sedan.

SAS har ett stort sparprogram på 3 miljarder kronor som ska vara fullt genomfört 2020. 

Programmet löper enligt bolagets uppgjorda plan, men Rickard Gustafson slår fast att det är dags att blicka ännu längre framåt.

SAS-chefen Rickard Gustafson. Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

”Vi agerar i en industri med tuff konkurrens och tunna marginaler, i en sådan miljö handlar det alltid att arbeta med sin effektivitet och produktivitet”, har han sagt till  Di TV.

Personalen kan med andraord inte räkna med någon lugn period efter 2020 - utan nya tuffa tag.

Konkurrenten Norwegian hårt pressad

Värste konkurrenten Norwegian kämpar med kraftiga förluster - men med höga passagerarsiffror.

Under maj månad i år valde närmare 3,5 miljoner passagerare att flyga med det norska flygbolaget, vilket alltså är ökning med 17 procent jämfört med samma månad 2017. 

 

LÄS OCKSÅ: Norwegian ställer in direktlinjer till USA

Norwegians trafiksiffror för maj visar också en kapacitetstillväxt på 51 procent. Men bolaget skriver också att "Tillväxten kommer att avta under hösten och 2019".

Och den knivskarpa konkurrensen med extremt låga biljettpriser slår hårt mot bolaget eftersom man tjänar allt mindre på biljetterna. Den så kallade yielden, intäkt per passagerare, sjönk med 6 procent. Intäkterna per flygstol utslaget per kilometer, RASK, sjönk också med 6 procent.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!