Foto: MARKKU ULANDER / AP LEHTIKUVA
 Foto: MARKKU ULANDER / AP LEHTIKUVA

Finnair ökar – starka siffror för september

Publicerad

Under förra månaden hade Finnair över en miljon resenärer och trafiken ökade med cirka 17 procent, enligt ett pressmeddelande från det finska flygbolaget. 

Nu startar Finnair ett samarbete med isländskt företag för att förbättra, och digitalisera bokningssystem.  

Finnairs trafik, mätt i passagerarkilometer, steg med 16,9 procent i september, enligt ett pressmeddelande som bolaget släppte under tisdagen.

Kapaciteten steg med 10,6 procent och antalet passagerare med 10,7 procent till 1,08 miljoner. 

Mäts trafiken i betalda passagerarkilometer, RPK, ökade det finska flygbolaget med 16,9 procent under månaden, jämfört med samma månad året innan.

I förra månaden var ökningen 14,7 procent.

Kapaciteten, mätt som ASK, steg med 10,6 procent medan kabinfaktorn för passagerare steg 4,6 procentenheter till 85,3 procent, skriver Finnwire.

 

LÄS MER: Finnair kan gå ihop med British Airways 

Finnair: "Det tredje kvartalet var väldigt starkt"

Finanschefen Pekka Vahahyyppa säger i en kommentar att det tredje kvartalet var mycket starkt mässigttrafik.

– Det tredje kvartalet var väldigt starkt vad gäller trafikprestation. Vår kapacitet ökade med över 10 procent varje månad, men tillväxten av efterfrågan var ändå klart högre än kapacitetstillväxten, säger Pekka Vähähyyppä som även lyfter fram att enhetsintäkterna ökade samtidigt som kabinfaktorn, beläggningen, förbättrades. 

LÄS MER: Fler reser med Finnair – flygbolaget slår rekord

Finnair samarbetar med isländskt bokningsföretag

Under tisdagen släppte Finnair även ett pressmeddelande om att de inleder ett samarbete med ett isländskt företag, Bókun, som erbjuder en digital plattform för bokningstjänster av resor och aktiviteter. 

– Bókun har varit en av katalysatorerna för Islands växande reseindustri, och vi tror att det också kommer att vara fördelaktigt för den finska reseindustrin, genom att göra resor och aktiviteter mer tillgängliga för våra kunder, säger Katri Harra-Salonen, digital chef for Finnair i pressmeddelandet. 

– Det är en ära för oss att vara en del av digitaliseringen av Finlands reseindustri, och vår beprövade plattform erbjuder ett konkret verktyg för detta, säger Hjalti Baldursson, vd för Bókun. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen