Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Filippa K:s succé under Modeveckans premiär

Filippa Knutsson. Foto: / © Fredrik Skogkvist 2013
Filippa Knutson. Foto: / © Fredrik Skogkvist 2013

Under söndagen så rivstartade modeveckan i Stockholm med Filippa K:s hyllade höstkollektion. 

Efter över 20 år i branschen sammanfattar Filippa Knutsson ödesutmaningarna: 

– Omställningen och anpassningen till det digitala, både som kommunikationskanaler och med e-commerce. 

Efter flera års frånvaro återvände stjärndesignern Filippa Knutsson till Fashion Week i Stockholms catwalk under söndagskvällen. 

– Jag hoppas att våra gäster tycker att det känns kul, och kan relatera väldigt mycket till allt som Filippa K står för, sa Filippa Knutsson till Dina Pengar innan visningen, som öppnades av supermodellen Georgina Grenville på Nordiska Galleriet i Stockholm.  

LÄS MER: Modevecka i Stockholm för bransch i gungning

Höstkollektionen hyllas som "minimalistisk", "stilren" och "tidlös"

Och hennes nya höstkollektion lovordas av bland andra Café som kallar den "Den skandinaviska minimalismens stolthet". 

Femina skriver: "Filippa Knutsson är tillbaka som creative director och hon tar tillbaka Filippa K till dess grundfilosofi med tidlösa, stilrena och högkvalitativa plagg". 

Hur pass viktig är Fashion Week i Stockholm för modebranschen och för dig som designer? 

– Det är svårt att avgöra, men för oss som var med redan 1996 när det knappt fanns en modevecka, och tillsammans byggt svenskt mode till vad det är i dag, har det varit väldigt givande. Visningar är för det mesta engagerande upplevelser med musik, set design, människor och allt vad det innebär. Och modeveckan är ett bra fönster mot världen, helt klart, säger Filippa Knutsson till Dina Pengar. 

LÄS MER: Efter tröjskandal: H&M stänger i Sydafrika

Filippa Knutsson: "Vi måste vara mer agila"

Vilka är modebranschens största utmaningar under de kommande åren? 

– Omställningen och anpassningen till det digitala, både som kommunikationskanaler och med e-commerce. Vi måste vara mer agila, och inte bundna till gamla regler för expansion och tillväxt, säger Filippa Knutsson.   

Emma Ohlson. Generalsekreterare för Modeveckans arrangör Association of Swedish Fashion Brands. Foto: Elsa Soläng.

Dina Pengar har tidigare intervjuat Emma Ohlson, generalsekreterare för arrangören Association of Swedish Fashion Brands, ASFB som sa så här om H&M:s och modebranschens kommande utmaningar: 

– Jag tror att H&M, liksom många andra bolag i modebranschen världen över, befinner sig i ett slags paradigmskifte som blir en utmaning. Men där det förmodligen också finns en väldigt stor potential i att kombinera e-handel, handel genom mobilen och butiksupplevelsen. Det är omställning som gäller för flera varumärken där det gäller att fortsätta vara relevant. En annan utmaning som modevärlden befinner sig i är globaliseringen. Det är fantastiskt att man med ett knappklick kan köpa varumärken från andra sidan jordklotet men det innebär också att företagen exponerar sig för global konkurrens. Då gäller det att behålla relevans och lojalitet hos kunder och skapa kollektioner som rimmar med kundernas förväntningar

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!