Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klocksuccén i Kina har gjort 33-åringen till mångmiljonär

Filip Tysander, grundare av klockmärket Daniel Wellington.
Jack Ma, grundare av e-handelsjätten Alibaba, är enligt Forbes världens 20 rikaste person med en uppskattad förmögenhet på motsvarande cirka 320 miljarder kronor. Foto: SAKCHAI LALIT / AP TT NYHETSBYRÅN

Filip Tysanders framgångar går som klockan – och nu gräver han guld i Kina. 

– För att förstå e-handel i Kina ska man börja med att ta bort e:t, säger marknadsföringsexperten Ashley Galina Dudarenok till Dagens industri. 

Genom klockmärket Daniel Wellington så har 33-årige Tysander blivit en av Sveriges rikaste personer under 40 år – och köpt en rekordlägenhet mitt emot Centralstationen i Stockholm.  

Genom billig tillverkning i Kina och höga vinstmarginaler har Filip Tysander, 33, byggt en förmögenhet på klockmärket Daniel Wellington, som han startade så sent som 2011. 

 

LÄS MER: Affärsmannen köpte rekordlägenheten

Tysander köpte Stockholms dyraste lägenhet

Redan 2015 köpte han en lyxlägenhet, på 418 kvadratmeter, för 104,5 miljoner kronor mitt emot Centralstationen i Stockholm. 

I början av 2017 så köpte Filip Tysander aktier för 50 miljoner kronor i betaljätten Klarna – och samtidigt går affärerna för egna klockmärket som tåget. 

Dagens industri, Di, berättar Daniel Wellington nu är det största klockmärket på Kinas, och världens, största e-handelsplattform:  Tmall, som drivs av kinesiska tech-jätten Alibaba. 

Alibabas grundare Jack Ma är, enligt Forbes, världens 20 rikaste person med en uppskattad förmögenhet på motsvarande cirka 320 miljarder kronor. 

Alibabas grundare och storägare Jack Ma med statsminister Stefan Löfven under ett statsbesök i Kina i juni 2017. Foto: THOMAS ENGSTRÖM

 

LÄS MER: Här är de 18 rikaste svenskarna under 40

Strategin: Omnikanaler

Strategin som gjort klockmärket till en storsäljare är att inte tänka i traditionella banor, där man skiljer på e-handel och butikshandel, utan låter allt smälta samman till en köpupplevelse. 

– För att förstå e-handel i Kina ska man börja med att ta bort e:t. I åratal har folk talat om kriget mellan online och offline. Båda har förlorat. Vinnaren är omnikanaler. Folk bryr sig inte om var de köper en produkt. De bryr sig om att få en upplevelse anpassad för dem, och allt är kopplat till ett digitalt system. Vi har alla kopplat in oss i the Matrix, säger Kinabaserade Ashley Galina Dudarenok som driver världens största videoblogg inom marknadsföring, till Di.

 

LÄS MER: Klockmiljonären köper in sig i Klarna  

De kinesiska anställda jobbar sena timmar 

Daniel Wellington har öppnat hundratals fysiska butiker i Kina samtidigt som det bedrivits kampanjer i sociala medier och knutits samarbeten med e-handelsplattformar som Tmall. 

Samtidigt sliter klockmärkets hundratals anställda i Kina hårt för framgångarna. Di besöker Daniel Wellingtons huvudkontor i centrala Shenzhen, Kinas Silicon Valley, som är beläget på 29:e våningen i en av ­stadens skyskrapor, ­sitter dussintals anställda och jobbar, trots den sena kvällen. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!