Överstrukna priser på Booking.com. Efter SVT:s första publicering ändrade man på sajten.Överstrukna priser på Booking.com. Efter SVT:s första publicering ändrade man på sajten.
Överstrukna priser på Booking.com. Efter SVT:s första publicering ändrade man på sajten.
På Booking.com kan man boka hotell över hela världen. Men kan man liuta på prisrabatterna och betygen?På Booking.com kan man boka hotell över hela världen. Men kan man liuta på prisrabatterna och betygen?
På Booking.com kan man boka hotell över hela världen. Men kan man liuta på prisrabatterna och betygen?
Plus programledare Sanne Olson.Plus programledare Sanne Olson.
Plus programledare Sanne Olson.

Falska rabatter lurar kunder på hotellsajt

Publicerad

Sajten Booking.com utlovar rabatter som inte finns och erbjuder hotellkedjor att höja sina betyg mot betalning.

Det avslöjar SVT:s konsumentredaktion Plus.

Men kort före att programmet sändes ändrade Bookings på sin sajt, vilket sajten senare förnekade att man gjort.

Alla som bokar rum via Booking.com har sett hur sajten lockar med prissänkta rum.

Detta har illustrerats med att det gamla priset är överstruket, men fortfarande fullt synbart för att kunden ska se vilket klipp man gör.

Men när SVT:s konsumentredaktion Plus tittade närmare på rabatterna visade sig att man kan boka de ”prissänkta” rummen till exakt samma priser på respektive hotells hemsida.

Ofta rör det sig om rejäla prissänkningar man lockar med.

Ett rum som Plus priskollade var sänkt med 43 procent, från 1 476 kronor till 840 kronor.

Känslan av att man vid den bokningen gör ett riktigt klipp kan säkert många identifiera sig med.

Dock fanns det ”ursprungliga” priset 1 476 kronor ingenstans att hitta.

Bookings rabatterade pris på 840 kronor fick man på hotellets egen hemsida också.

Ändrade på sajten efter artikel

I vissa fall var Bookings rabattpris till och med dyrare än priset på de kollade hotellens sidor, visade granskningen.

– Det överstrukna priset finns bara för att jag ska tro att jag gör ett klipp, men egentligen är det ingenting annat än en falsk rabatt, säger Plus programledare programledare Sanne Olsson i programmet.

När SVT publicerade en förhandsartikel inför programmet, som sänds i 20.30 i kväll, ändrade Bookings på sin sajt.

– Jag har noterat att de ändrat på sajten, även om orsaken fortfarande är oklar. Men onekligen kom det lämpligt i samband med premiären av Plus granskar, säger Sanne Olsson till Dina Pengar.

Senare under tisdagen förnekade Bookings.com att det skulle röra sig om en ändring från deras sida.

”Booking.com har inte gjort ändringar på hemsidan som följd av SVT Plus granskning. På Booking.com gör vi tusentals tester varje dag för att optimera den digitala upplevelsen för våra kunder. Hur och var vi visar priser och rabatter som våra partners laddar upp på vår plattform är också något vi ständigt utvecklar för att säkerställa att det framgår tydligt för kunderna”, skriver man i mejl till Dina Pengar.

Så köper hotellen bra betyg

Plus slår även ner på bokningssajtens betygsystem, som ska fungera som vägledning för kunden i en djungel av erbjudanden.

Bokningssidan rankingsystem är till det yttre utformat som att det är kundernas betyg på hotellen som indikeras.

Men tummen upp-symbolen visar sig inte alls betyda att det är nöjda gäster som rekommenderar hotellet.

Symbolen, som kommer tillsammans med stämpeln ”rekommenderat hotell”, placeras nämligen vid hotellets annons mot extra betalning till Bookings.com.

Ett köpt betyg, helt enkelt.

Och allt annat än glasklart för kunden.

”Kunderna blir lurade”

– Vi märker ju själva som hotellägare att om man ska ha en tumme upp eller nånting annat, så är det något som vi först och främst ska betala för, i form av en extra provision mellan 5 och 10 procent, säger Nicholas Haydamous, marknadschef på ett hotell i Stockholmsregionen, till tv-programmet.

När ett hotell får ”tummen upp” hamnar man högre upp på Booking.com vid sökningar.

– Jag tror att kunderna blir lurade och tror att det är ett bättre hotell, säger Nicholas Haydamous till Plus.

Sajterna har kritiserats av EU

EU-kommissionen redovisade tidigare i år en granskning av hotellbokningssajterna som visade att var tredje sajt visar felaktiga priser och var femte sajt har ett erbjudande som inte stämmer. 

Samma granskning har lyfts fram av Konsumentverket under rubriken ”Kontroll avslöjar brister på resejämförelsesajter”. 

– Vårt tips är att alltid kolla hotellets hemsida innan du bokar. Vi har sett att beskrivningarna av hotellet och rummen kan se annorlunda ut och att hotellen kan ha andra och bättre erbjudanden, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till Dina Pengar.

Hon menar att det finn utredningssvårigheter mot den här typen rabatterbjudanden, och uppmanar kunder som känner lurade att göra anmälningar.

– Det man säger måste vara sant och rabatter måste vara tydliga, säger Maja Lindstrand.

Booking: Vi lyfter fram erbjudanden

I samband med att SVT tidigare granskat Bookings överstrukna priser har man kommenterat och hävdat att det inte rör sig om falsk marknadsföring:

– Det är viktigt att påpeka att våra boendepartners har full kontroll över de priser som de väljer att lista på Booking.com, inklusive när de väljer att erbjuda rabatter eller specialerbjudanden. När en partner väljer att sänka priset på ett av sina rum på Booking.com, då upptäcker vårt system det automatiskt och lyfter fram det så att kunderna kan nyttja erbjudandet, skriver Aida Uhac, presskontakt på Booking.com, i mejl till SVT.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen