Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Metros skuldberg – konkurs hotar

Ulrika Hyllert på SJF säger att facket har ”erfarenhet av problematiska situationer” och stöttar medlemmarna.Foto: SJF
Christen Ager-Hanssen har sagt till Medievärlden att han tror på Metro, och att tidningens utgivning ”absolut inte” är i fara.Foto: Expressen / TT NYHETSBYRÅN
Christen Ager-Hanssen bestrider både Alectas och SL:s krav på pengar.
Metros skulder växer.Foto: FOTOGRAFERNA HOLMBERG

Metros skuldberg växer.

Förutom skatteskulder och en hyrestvist finns ansökningar om betalningsförelägganden på över två miljoner kronor.

Bland annat från tjänstepensionsbolaget Collectum.

– Det är väldigt ovanligt att företag inte betalar sina räkningar, säger kommunikationschef Carl-Magnus Löfström.

Metros kris är allvarlig. 

2016 gick gratistidningen med 15 miljoner kronor i förlust. Året därpå hade den siffran vuxit till 61 miljoner kronor. 

I dag har staten, hyresvärden och en av de största distributörerna av gratistidningen alla miljonkrav på gratistidningen. Dessutom har det ryktats i medie-Sverige om att Metro också har stora skulder till andra leverantörer.

Nu är läget akut.

Om Metro inte betalar sina skulder kan tidningen begäras och försättas i konkurs.

– Det här är väldigt oroande så klart. Om det skulle bli en konkurs drabbas alltid de anställda, säger Ulrika Hyllert, ordförande i Svenska journalistförbundet (SJF).

Skyldig Skatteverket 9 miljoner

På lördagsmorgonen kunde Expressen avslöja att Kronofogden slagit till mot Metro på jakt efter pengar för att driva in skatteskulder.

Tidningen är skyldig Skatteverket närmare nio miljoner kronor. De senaste dagarna har 2,8 miljoner kunnat utmätas.

Utöver det har Stockholms kollektivtrafik (SL) skickat vidare en faktura på 9,8 miljoner kronor för utebliven betalning för distribution, samtidigt som Metros hyresvärd Alecta har stämt bolaget på drygt 2,4 miljoner i utebliven hyra.

Metro är en gratistidning som bland annat finns i tunnelbanan i Stockholm.Foto: LEIF GUSTAFSSON

Samtidigt finns det ett antal ansökningar om betalningsförelägganden, som Medievärlden först skrev om för ett par veckan sedan. Dessa skulder uppgick då till 1,3 miljoner kronor.

Pengakraven på Metro – hela listan

Expressen har tagit en del av en lista över alla bolag som har ansökt om betalningsföreläggande mot Metro det senaste året.

Där finns krav från opinionsinstitutet Kantar Sifo på 712 500, från tjänstepensionsbolaget Collectum på 379 127 kronor och från Svensk direktreklam på 136 500 kronor. Utöver det kräver flera parkeringsbolag tillsammans över 200 000 kronor.

Dessutom finns krav på pengar från bland annat Postnord, Svea ekonomi, Fora och Scandic Hotels.

Det här är betalningsföreläggande

Om ett företag vill få en skuld fastställd kan fordringsägaren (företaget) vända sig till domstol eller ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

Kronofogden har inte i uppgift att ta ställning till kravet, utan ska se till att det aktuella företaget (gäldenären) får del av kravet och sen fastställa det om gäldenären varken betalar eller bestrider kravet.

Kronofogden skickar sen ut ett brev, ett föreläggande.

Den som får ett betalningsföreläggande och inte bestrider det ska betala direkt till den som har ansökt om betalningsföreläggandet, skulden ligger alltså inte hos Kronofogden.

Om företaget varken betalar eller bestrider och den sökande inte återkallar ansökan kommer Kronofogden efter en bestämd tid meddela ett utslag. Det innebär att myndigheten fastställer skulden och att företaget är skyldigt att betala.

Källa: Kronofogden 

Den totala summan uppgår till 2 286 940.

Alltså en miljon mer än vad Medievärlden har kommit fram till, men då har flera ansökningar om betalningsförelägganden kommit in efter att Medievärlden skrev. Det kan också vara så att en del skulder på Expressens lista är betalda eller har dragits tillbaka.

Har inte betalat tjänstepension

På Kantar Sifo vill vd:n Yvonne Pernodd inte uttala sig om Metros skuld.

– Jag säger inte ett dugg om den, jag kan inte kommentera mina kunder, säger hon.

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef på Collectum, kan inte uttala sig i det aktuella fallet men säger generellt att det företag betalar in till dem är avsättningar till tjänstepension.

Det betyder att Metro har låtit bli att betala in närmare 400 000 kronor i tjänstepension.

Generellt, hur vanligt är det att företag inte betalar in till tjänstepensionen?

– Det är väldigt ovanligt. De flesta betalar de räkningar de får, det händer väldigt sällan att det blir förelägganden, säger Carl-Magnus Löfström.

Lista: Ansökningar om betalningsförelägganden

I listan nedan syns vilka olika bolag som har ansökt om betalningsförelägganden mot Metro senaste året, samt hur stor den påstådda skulden är.

 

10 694 kronor, Interior For Bisse

7 079 kronor, Uniflex Sverige AB

4 687 kronor, Fazer Food Services AB

4 500 kronor, Postnord Sverige AB

712 500 kronor, Kantar Sifo AB

47 583 kronor, Q-Park AB Reg Stoc

550 kronor, Postnord Sverige AB

379 127 kronor, Collectum AB

825 kronor, Postnord Sverige AB

51 079 kronor, Mindflyers Entertainment

640 302, Svea Ekonomi AB

54 135, kronor Q-Park AB Reg Stoc

136 500 kronor, Apcoa Parking Sverige AB

180 kronor, Dustin Sverige AB

4 350,00 kronor, Postnord Sverige AB

124 960 kronor, Sdr Svensk Direktreklam

390 kronor, Bisnode Kredit AB

34 907 kronor, Fora AB

14 900 kronor, Scandic Hotels AB

2 500 kronor, Fit With Fannie

450 kronor, Parkman i Sverige AB

34 030 kronor, Fora AB

13 387 kronor, Foria AB

7 325 kronor, Postnord Sverige AB

Fackets oro för personalen på Metro

Metros ekonomiska bekymmer har skapat oro i tidningens lokaler på Regeringsgatan. Expressen har pratat med journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert, som i sin tur har pratat med den lokala klubbordföranden.

– Det finns en oro bland personalen men det är blandat. Det har varit väldigt stökigt med den här ägaren, säger Hyllert.

Fackklubben på Metro följer nu utvecklingen.

– Det finns en dialog med ledningen, och personalen har varit tydlig med att den vill ha så mycket information det går.

”Jag hoppas verkligen inte Metro går i konkurs, det vore beklagligt på alla sätt. Det skadar både journalistiken och journalisterna, och läsarna så klart”, säger Ulrika Hyllert.Foto: OLLE SPORRONG

Det har inte varit några problem med löneutbetalningarna, enligt facket. Och personalen jobbar på som vanligt.

Går det till konkurs kommer SJF finnas där och företräda sina medlemmars intressen, säger Ulrika Hyllert.

Hon riktar samtidigt hård kritik mot ägarbolaget Custos:

– En seriös ägare hamnar inte i den här situationen. Alla företag behöver vara kompetenta men det är extra viktigt när det gäller journalistik. Försätter man ett företag i den här situationen är det tveksamt om man ska driva företag, säger Ulrika Hyllert.

”Långt från trovärdighet”

Hon tycker att ägarna – med Christen Ager-Hanssen som frontfigur – har kommit med ”mycket bortförklaringar” och att det är svårt att lita på hans löfte om en nyemission på 50 miljoner kronor.

– Journalisterna på Metro bedriver en proffsig och oberoende journalistik som är trovärdig, men om en ägare hanterar bolaget på det här sättet borde man hålla sig ifrån mediebranschen. Det här är så långt från trovärdighet och proffsighet man kan komma, säger Hyllert.

Christen Ager-Hanssen säger att SL inte har gjort sitt jobb, och att Metro har ”sett en massa felaktigheter” i sina lokaler och därför hållit inne hyran till Alecta.Foto: ROGER SCHEDERIN / STUDIO LIGHTHO EXPRESSEN

Mats Qviberg vill inte kommentera

Expressen söker Christen Ager-Hanssen.

Han har tidigare sagt till Medievärlden att utgivningen av Metro ”absolut inte” är i fara.

Affärsmannen Mats Qviberg var kompanjon med Christen Ager-Hanssen när Custos köpte Metro 2017. Men efter en kritiserad intervju med Nyheter idag hoppade Qviberg av.

Han har i dag inget med Metro att göra och säger att han inte hade ”en susning” om de ekonomiska problemen.

– Jag läste en intervju i Fokus för någon månad sen och då lät det som att det gick bra för honom (Ager-Hanssen, reds anm).

I övrigt vill han inte kommentera krisen i Metro.

Det här är Metro

• Metro lanserades 1995 som en gratistidning i Stockholms kollektivtrafik.

• Metro startades av tre entreprenörer, men finansmannen Jan Stenbecks medieimperium blev snabbt ägare.

• Metro börsintroducerades och lanserades över hela världen.

• Metro mötte hård konkurrens från utländska dagstidningar som försvarade sina hemmamarknader, och hade svårt med lönsamheten internationellt.

• Metro köptes 2012 ut från börsen av Kinnevik-koncernen.

• 2017 såldes Metro till investmentbolaget Custos.

• Metro har i dag i genomsnitt 761 000 läsare per dag.

• Chefredaktör är Thomas Eriksson, tidigare på Aller. Vd är Christen Ager-Hanssen.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!