Facebooks drag mot riktad reklam – efter skandalen

Facebook tar bort vissa känsliga kategorier när det gäller riktad reklam.
Foto: PAVLO GONCHAR/ SOPA IMAGES/ SHUTTERSTOCK
Frances Haugen avslöjade Facebooks förehavanden. Nu jobbar företaget på att förbättra sin image.
Foto: STEPHANIE LECOCQ / EPA / TT

Facebook planerar att begränsa möjligheterna till riktad reklam.

Företag och andra aktörer ska inte längre kunna använda sig av nyckelord inom vissa ”känsliga kategorier”.

Bland annat ska det bli svårare att sprida falsk politisk reklam.

Meta, Facebooks moderbolag som fram till nyligen hette Facebook, säger att man från och med nästa år kommer att ta bort tusentals nyckelord inom känsliga kategorier som har kunnat användas till riktad reklam.

Annonsörernas möjlighet att rikta sin reklam baserat på exempelvis hälsa, etnicitet, politisk tillhörighet, religion eller sexuell läggning ska då bli mindre, rapporterar CNN

Den riktade reklamen har länge varit en central för Facebooks reklamintäkter – men det har också länge varit något de fått häftig kritik för. Det har bland annat handlat om politisk reklam som kunnat nå ut till målgrupper, utan att politiska rivaler eller medier kunnat ta del av och bemöta eller faktagranska innehållet.

Intressen står emot varandra

I en bloggpost skriver Meta om att man har försökt väga olika intressen mot varandra: 

”Vi vill matcha människors förändrade förväntningar på hur annonsörer når dem, samtidigt som vi tar itu med den feedback som vi fått från medborgarrättsexperter, beslutsfattare och andra intressenter om vikten av att annonsörer inte missbrukar de alternativ vi ger dem.”

Inlägget fortsätter: ”Beslutet... var inte lätt och vi vet att det kan påverka en del företag och organisationer negativt.”

Beskedet kommer efter massiv kritik efter förra månadens avslöjanden om Facebooks tveksamma förehavanden, där visselblåsaren Frances Haugen lämnade över tusentals interna dokument till såväl lagstiftare som medier. 

Även efter den minskade möjligheten till riktad reklam finns tusentals möjligheter i mindre privata kategorier kvar för företag och organisationer att rikta in sig på. 

Zuckerberg slår tillbaka mot visselblåsaren Frances Haugen


NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!