Experternas bästa tips inför lönesamtalet

Publicerad
Uppdaterad

Marie Åkerlund, HR-chef, Polisen Dalarna:


1) VAD FUNGERAR BRA PÅ LÖNESAMTALET? "Fokusera på ditt arbetsresultat. Är det något du vill utveckla - säg till! Det tyder på utvecklingsvilja och engagemang." 2) VAD SKA MAN ABSOLUT INTE GÖRA? "Jag tycker inte att du ska prata pengasummor. Resultatet av lönesamtalet ska i så fall leda fram till ett påslag på lönen. Ett dåligt argument är att jämföra sin lön med en kollega på annan ort." 3) NÄR GAV DU SENAST NÅGON LÖNEFÖRHÖJNING OCH VARFÖR? "I höstas. De personerna hade lyckats med sina uppdrag och jag såg att de hade en vilja att utvecklas." 4) VILKET ÄR DET BÄSTA/SÄMSTA ARGUMENT DU HAR HÖRT ? BÄST: "Jag tycker att jag har gjort det här bra i år och det gav det här goda resultatet". SÄMST: "En kollega i Stockholm tjänar 500 kronor mer än mig men vi jobbar med utredningar båda två". Det finns så klart massor av anledningar till det, skiftande svårighetsgrad i utredningarna exempelvis.

Lisbeth Kahlmeter, personalchef vid Hallands sjukhus:


1) VAD FUNGERAR BRA PÅ LÖNESAMTALET? "Vad tycker du att du har gjort bra under året, och vad har gått sämre. Kom även med input, idéer och förbättringar! Det kan leda till nya uppdrag som innebär en löneförhöjning." 2) VAD SKA MAN ABSOLUT INTE GÖRA? "Att börja jämföra sig med andra och bara prata i kronor och ören. Det handlar om din egen utveckling. Det är inte bara chefen som ska tala om vad du ska göra - sitt inte tyst och ta emot." 3) NÄR GAV DU SENAST NÅGON LÖNEFÖRHÖJNING OCH VARFÖR? "I slutet av 2010. Personen hade presterat väldigt bra och gjort något utöver det som låg i planeringen. En kick för oss båda!" 4) VILKET ÄR DET BÄSTA/SÄMSTA ARGUMENT DU HAR HÖRT ? BÄST: När någon säger "jag har gjort det här bra". Då blir man väldigt glad som chef och får en insikt i något som man kan ha missat. SÄMST: "Jaha, så jag får inte mer i lön". Då lyssnar inte den jag pratar med.

Mikael Nilsson, rektor Färjestadsskolan, Karlstad:


1) VAD FUNGERAR BRA PÅ LÖNESAMTALET? "Viktigt att vara förberedd, att titta igenom lönekriterier och vad de står för på arbetsplatsen. De flesta glömmer att framhäva sina positiva sidor och prata för sin sak." 2) VAD SKA MAN ABSOLUT INTE GÖRA? "Inte prata om att den och den personen har fått si och så mycket i lönepåslag. Lönen är individuell utifrån din egen prestation." 3) NÄR GAV DU SENAST NÅGON LÖNEFÖRHÖJNING OCH VARFÖR? "I våras. Vi prioriterade några som gjort ett riktigt bra jobb, de har goda resultat med eleverna och bidrar till skolans utveckling." 4) VILKET ÄR DET BÄSTA/SÄMSTA ARGUMENT DU HAR HÖRT ? BÄST: "Jag är inte med på så mycket möten och konferenser men jag är alltid i klassrummet och har tid för mina elever." SÄMST: "Jag har ju jobbat så länge, varför får jag inte mer i lön?". Det argumentet säger ingenting om hur mycket du bidrar.

Sandrina Zetterström, butikschef Lindex, Östersund:


1) VAD FUNGERAR BRA PÅ LÖNESAMTALET? "Var konstruktiv, rak och ärlig - även om lönen ofta är ett känsligt ämne. Utvärdera året tillsammans. Kom med konkreta exempel på vad du har gjort bra under året." 2) VAD SKA MAN ABSOLUT INTE GÖRA? "Flumma inte och försök inte försköna verkligheten. Var inte rädd för att ge kritik bara för att du vill vara snäll, var ärlig." 3) NÄR GAV DU SENAST NÅGON LÖNEFÖRHÖJNING OCH VARFÖR? "Ett halvår sedan. En ställföreträdande chef visade ett otroligt engagemang och ställde upp när vi hade det kämpigt på grund av en brand i butiken." 4) VILKET ÄR DET BÄSTA/SÄMSTA ARGUMENT DU HAR HÖRT ? BÄST: "Det här har jag gjort bra i år och det här skulle jag vilja utveckla". Visa vilja och förståelse för butikskonceptet. SÄMST: "Jag gör ju ett bättre jobb än hon". Det är aldrig bra när den svenska avundsjukan slår till.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen