Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Experten: Så tar bedragarna dina pengar – med nya knepet

Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på Nationellt bedrägericenter.Foto: POLISMYNDIGHETEN
Brottet kallas ”vishing”.Foto: ANN JONASSON
Främst är det äldre som drabbas.Foto: SHUTTERSTOCK

Under de senaste två åren har antalet bedrägerier via telefon ökat kraftigt i landet. 

Brottet kallas för ”vishing” av polisen och majoriteten av de drabbade är äldre. 

– De drabbas oerhört hårt, de kanske blir av med sitt livs besparingar, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter. 

Polisens nationella bedrägericenter beskriver det som ett nytt fenomen som dök upp under hösten 2017. Under hösten 2018 eskalerade det med flera fullbordade brott. 

– Det handlar om telefonbedrägerier där företrädesvis äldre personer uppmanas att ge ifrån sig koder till sin bankdosa eller logga in på sin internetbank, säger Lotta Mauritzson.

Benämningen för denna typ av bedrägerier är ”vishing” och går ut på att man kontaktar någon via telefon och säger att man ringer från banken eller att man ska hjälpa till med något och behöver koppla personen till banken. 

– Ofta utgör de sig för att vara från din bank och ska hjälpa dig att stoppa ett pågående bedrägeri av något slag. För att de ska kunna hjälpa dig säger de att du måste verifiera att du är du genom att ge ifrån dig svarskoder till din bankdosa eller logga in på ditt mobila bank-ID, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericenter. 

Bedragaren har då redan skrivit in sitt offers personnummer på sin enhet och när personen i telefonen skriver in sitt lösenord blir det bedragaren som loggas in i internetbanken. Bedragaren har sedan full tillgång på internetbanken och kan då snabbt länsa konton. 

– De drabbade personerna drabbas oerhört hårt, de kanske blir av med sitt livs besparingar. Det är verkligen illa, säger Lotta Mauritzson. 

”Vi är lite naiva”

Efter eskaleringen under hösten har polisen kraftsamlat mot denna typ av brott och satsat mycket resurser på det brottsförebyggande arbetet. Under december och januari har antalet fullbordade brott halverats. 

– Trots det så var det 119 fullbordade brott i januari så vi har fortfarande ganska många för en månad, säger Lotta Mauritzson. 

Men det har också blivit svårare för bedragarna att få tillgång till andras bank-ID. Bank-ID har infört QR-koder för att förstärka säkerheten. Med QR-kod måste användaren bekräfta sin fysiska närhet mellan två enheter. 

– Alla plattformar har inte infört den här koden än så det sker fortfarande. Men annars är det främst bankdosan de är efter nu, att du ska ge ifrån dig svarskoder från din bankdosa. 

– Vi är lite naiva i hur vi förhåller oss till personer som vi pratar med i telefon eller har kontakt med via nätet. Vi tror gott om alla och sen betalar vi eller att vi lämnar ifrån oss koder utan att man har riktig koll på vem det är man pratar med, säger Lotta Mauritzson. 

Så skyddar du dig mot bedragarna

- Logga aldrig in på ditt mobila bank-ID på uppmaning från någon annan.

- Lämna aldrig ifrån dig några koder från din bankdosa.  

- Betala aldrig pengar till någon du inte har träffat. 

- Spara aldrig dina kortuppgifter på olika hemsidor eller appar.

- Tänk efter, varför tar den här personen kontakt med mig på det här sättet?

 

Så går bedrägeriet till

Bedragaren ringer upp via telefon och utger sig för att vara någon som ska hjälpa dig. Här är några exempel på vad som förekommit bland anmälningarna. 

 

Bedragaren ringer och påstår sig vara från din bank och säger att du har utsatts för bedrägeri och ska hjälpa dig. Sen behöver du logga in på din internetbank. 

 

Bedragaren påstår sig vara någon du känner som hamnat i knipa och behöver din hjälp med ett bankärende. 

 

Bedragaren ringer och säger att du har köpt något och ska leverera det. När du svarar att du inte köpt något säger de att de kopplar dig till banken. 

 

Bedragaren säger att den ringer från ett datorsupportföretag och ska hjälpa dig med din dator som har fått virus. Sen ber de dig logga in på din internetbank.

 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!