Alla som köpt elcykel från Kina riskerar pengasmäll

Kina upplever en elcykelboom, och mycket av produktionen går på export.
Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
EU anklagar nu Kina för prisdumpning och rustar för strafftullar på nära 200 procent av importpriset.
Foto: MARTINA HUBER
Kinas utrikesminister Minister Wang Yi (L) välkomnas EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, under ett toppmöte den 1 juni.
Foto: VIRGINIA MAYO / AP TT NYHETSBYRÅN

Kinesiska elcyklar massimporteras till Sverige och Europa. 

EU anklagar nu Kina för prisdumpning och föreslår strafftullar på nära 200 procent av importpriset. 

– Bolag kan tvingas betala tull för cyklar som redan kommit till EU, säger Björn Strenger, jurist på Kommerskollegium, till Sveriges Radio, SR.  

Sedan början av maj, då det blev krav på att alla importerade kinesiska elcyklar måste registreras, har det kommit 10 400 elcyklar värda närmare 35 miljoner kronor till Sverige, enligt statistik som SR fått från Tullverket


LÄS MER: Många kan bli utan det nya bidraget till elfordon

Strafftullsförslag gör importörerna oroliga

EU-kommissionen har granskat elcykelimporten från Kina och anser sig ha funnit bevis på att Kina spelat fult genom prisdumpning och subventionering. 

Därför har man lagt ett förslag om enorma strafftullar på 189 procent av importpriset, berättar SR. Ett förhandsbesked om förslaget ska lämnas senast den 20 juli.  

Importörerna är oroade. 

– Det handlar framför allt om den ekonomiska osäkerheten som gör det omöjligt för företagen att veta vad den elcykel som de importerar i dag kommer att kosta när den väl kommer till EU, säger Björn Strenger, jurist på Kommerskollegium till SR. 


LÄS MER: Elcykelfebern är här: Så får du ut premien 

Så kan strafftullarna slå mot importörer – i efterhand

Han betonar de långa importtiderna, mellan en till fyra månader, kan göra att de redan beställda kinesiska elcyklarna landar på ett helt annat pris när de väl kommer fram på grund av strafftullarna. 

Dessutom kan strafftullarna gälla retroaktivt, så handlarna får betala för redan importerade elcyklar. 

Cycleurope Sverige som har svensktillverkade märken som Crescent och Monark välkomnar krafttagen mot vad man ser som osund konkurrens. 


LÄS MER: Dow Jones faller efter hotet om handelskrig

Rykande åtgång på bidrag för elcyklar

– Det är tullar på vanliga cyklar. Så det är logiskt att det kommer på elassisterade cyklar också och det kommer naturligtvis att gynna Europa positivt, säger Jonas Netterström, vd för bolaget, till SR.  

Bidrag för elfordon – så funkar det

 Bidraget omfattar 25 procent av priset på fordonet inklusive moms, eller maximalt 10 000 kronor. 

 I bidraget ingår eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och vissa fordon som kan användas av personer med fysisk funktionsnedsättning. 

 Bidraget gäller för fordon köpta tidigast den 20 september 2017. 

 Ansökan ska skickas till Naturvårdsverket inom sex månader efter köpet. För fordon som köptes mellan 2017-09-20 – 2018-01-31 ska ansökan skickas in innan den 1 augusti 2018. 

 Premien riktar sig till privatpersoner som har fyllt 18 år vid ansökningstillfället.

 Den sökande måste vara folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer.

 Det går endast att få ett bidrag per person. 

Källa: Naturvårdsverket

Försäljningen av elcyklar i Sverige har fått en ordentlig skjuts av regeringens bidrag till elfordon – där årsbudgeten på 350 miljoner kronor snart är uppäten med tusentals ansökningar som strömmar in varje vecka. 

– Söktrycket har varit gott och verkligen kickat i gång den här sista månaden. Från vecka 15 har vi legat på över 2000 ansökningar per vecka – och det ökar, berättade Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten vid Naturvårdsverket, för Expressen i mitten av maj

Den absoluta majoriteten av ansökningarna gäller bidrag för elcyklar. 

Har du köpt en elcykel?

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!