Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

EU-domstolen: Uber är en vanlig taxifirma

Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅN
– Det är ett bra beslut, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Taxiförbundet. Foto: / © 2017 Andrzej Markiewicz
Foto: AVALON PRODUCTIONS / STELLA PICTURES B950

Uber ska räknas som en vanlig taxifirma – inte som en digital tjänst. Det beslutet kommer nu från EU-domstolen .

Men transportappen lyder redan under taxibestämmelser i de flesta EU-länder, enligt Uber. 

– Men miljoner européer hindras fortfarande från att använda appar som vår, säger Uber i ett pressmeddelande. 

Den omåttligt populära transporttjänsten Uber har länge identifierat sig självt som en "informationssamhällsservice". 

Nu får de tänka om. EU-domstolen fattade under onsdagen beslut om att de ska klassas som en taxifirma, och lyda under samma regler, rapporterar CNBC. 

– Det är ett bra beslut, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Taxiförbundet.

Beslutet berör tjänsten Uber pop, som sedan 2016 är olaglig i Sverige.

– Det är glädjande att EU-domstolen går på samma linje som våra politiker tagit tidigare. Det ger våra beslutsfattare råg i ryggen, i och med att det här rör sig om starka ekonomiska krafter, säger Claudio Skubla.

Genom att klassas som en "informationssamhällsservice" har Uber lyckats undgå nationella bestämmelser i EU-länder. Att agera som en digital service har även gett den amerikanskt grundade företaget möjlighet att arbeta obehindrat över landsgränserna i Europa. 

Nu är det slut på det. 

Onsdagens EU-domstolsbeslut innebär att Uber måste följa samma transportlagar som övriga taxibolag i upp till 28 EU-länder. 

 

Oförändrade taxipriser

Domstolsbeslutet påverkar inte taxipriserna i Sverige enligt Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla:

– Nej, det är business as usual. Konkurrensen är fri, prissättningen fri. Vi välkomnar Uber så länge det sker på lika villkor. Vi måste vara rädda om den lagstiftningen vi har för kundsäkerheten, säger Claudio Skubla och fortsätter:

– Hur ska vi överhuvudtaget kunna hålla koll på vem som sitter bakom ratten om vi inte har en lagstiftning som kräver taxilegitimation? Den ska kunna återkallas om man beter sig illa, tar man bort de instrumenten får vi vilda västern.

Sedan Ubers lansering i Europa för fem år sedan har kontroverserna kring verksamheten varit högljuda. I dag är Uber värd runt 88 miljarder dollar.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!