Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ett globalt fenomen för musikälskare

I dag har Spotify 159 miljoner aktiva användare.
Foto: ERIK MÅRTENSSON / TT
Den 7 november 2008 lanserades musiktjänsten Spotify som nu är ett globalt fenomen för musikälskare.
Foto: JENNY KANE / AP / TT

I dag har Spotify 159 miljoner aktiva användare som använder deras tjänst för att lyssna på sin favoritmusik.

På onsdag kväll ansökte de om börsnotering på New York-börsen.

Den 7 november 2008 lanserades musiktjänsten Spotify som nu är ett globalt fenomen för musikälskare.

Redan den 1 april 2006 grundades företaget Spotify i Stockholm. Martin Lorentzon och Daniel Ek hade då inte som mål att förändra musikbranschen. De började med en plattform för annonsering, men de hade ingen källa för att driva trafik.

Martin Lorentzon hade tidigare startat och drivit företaget TradeDoubler som jobbade med prestationsbaserad marknadsföring. Och Daniel Ek hade utvecklat systemlösningar till samma företag.

Daniel Ek hade ett stort musikintresse och spelade gitarr. Så valet föll på att göra en musiktjänst. Piratdelning hade vid tidpunkten blivit stort. Spotify kunde bli den aktör som förde tillbaka konsumenterna till den lagliga sidan musikkonsumtionen genom att samarbeta med skivbolagen och få tillgång till musik.

Första version släpptes till vänner

De första två åren innan musiktjänsten lanserades handlade allt om att få licenser till musik från skivbolagen. I maj 2007 släpptes den första beta-versionen av Spotify till Daniel Ek och Martin Lorentzons vänner.

I juni samma år släppte de Spotify till Mac-användare, och i december blev det möjligt för användare att skapa sina egna spellistor. 2008 lades reklam till i tjänsten i juli månad och under hösten blev flera stora skivbolag delägare.  

Den 7 oktober samma höst lanserades musiktjänsten på riktigt. Spotify lanserades i Sverige, Norge, Finland, Spanien, Storbritannien och Frankrike. Redan våren efter nådde tjänsten en miljon användare.

Appen och offlinefunktion släpps

I september året efter släpptes appen för Iphone och Android. Och månaden där på lanseras funktionen som gör att låtarna kan laddas ner i appen, vilket gör att det går att lyssna på musiktjänsten offline.

I mars 2011 når Spotify en miljon betalande prenumeranter och i maj begränsas gratistjänsten. Ett samarbete med Facebook inleds samma år. 

Från början förlitade Daniel Ek och Martin Lorentzon sig på att få in pengar genom reklamintäkter, ingen betalade för att ha tjänsten. Numera finns både en gratisversion med reklam och en betalversion som är reklamfri. Spotify var också anpassat efter desktop-användande i starten. I dag används musiktjänsten främst från mobilen. 

December 2017

De senaste mätningarna av Spotifys omfång på deras hemsida är från december 2017. Då var antalet aktiva användare 159 miljoner och 71 miljoner prenumeranter. Tjänsten hade över 35 miljarder låtar och det fanns över 2 miljarder skapade spellistor. Spotify fanns i december på 61 marknader, i allt från Andorra till Irland och Taiwan.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!