Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Estrid anklagas för att ha utnyttjat arbetssökande

I Di TV:s Ekonomistudion får du de senaste ekonominyheterna och dagens snackisar.
Rakhyvelsföretaget Estrid anklagas för att sno arbetssökandes idéer.
Foto: Estrid / Instagram/Heyestrid

Startupen Estrid vill revolutionera marknaden för kvinnlig rakvård till förmånliga priser.

Nu vittnar flera kvinnliga kreatörer för tidningen Resumé om hur företaget systematiskt tagit idéer från arbetsprover och använt i marknadsföring. 

Men Estrid nekar till anklagelserna.

Grundarduon Amanda Westerbom och Nadia Kandil tröttnade på hårborttagningsreklamerna med vita redan slätrakade kvinnor. Utan värdering om när och var kvinnor rakar sig ville de i stället göra bra rakprodukter – och slopa den rosa skatten. 

Det vill säga den prisskillnad mellan produkter som marknadsförs för kvinnor och män, där rosa produkter kan vara upp till dubbelt så dyra.

Sedan maj 2019 då Estrid lanserades har de färgglada rakhyvlarna dykt upp konstant i sociala medier. De har arbetat hårt med samarbeten med influencers och pastellfärgerna har blivit ett signum.

Sju kreatörer pekar ut företaget

Nu anklagas företaget för att ha snott idéer från arbetsprover som lämnats vid jobbansökningar, och använt idéerna till sin marknadsföring.

Tidningen Resumé har talat med sju formgivare som alla har sökt jobb på Estrid. Vid samtliga tillfällen har de tagit fram arbetsprover, men efter att de tagits emot har det blivit tyst från företagets håll. 

Det rör sig bland annat om en kvinna som i samband med att hon sökte tjänsten tog fram nya produkter med passande förpackningsdesign till sortimentet. Det kom aldrig något svar på ansökan, men två månader senare dök liknande produkter upp på företagets hemsida. 

Trött på att min kreativitet och mina idéer inte tas på allvar.

En annan som i våras fick ett nej på sin ansökan till tjänsten som grafisk designer, fick tre månader senare syn på en av företagets Facebookannonser – och kände direkt igen den. 

Arbetsprovet föreställer en lilahårig tjej i ett badkar, en rosa rakhyvel och en rosa tub. Under bilden står texten ”self care”. I Estrids annons syns en tjej i ett badkar raka sig med en rosa rakhyvel och på väggen ovanför står det ”self love” och ”self care”.

– Jag kände mig mest sårad och trött. Trött på att min kreativitet och mina idéer inte tas på allvar, säger designern till Resumé.

Ändrar rekryteringsprocessen

Till Expressen nekar Estrid om påståendena om idéstölder från arbetsprover. 

– Vi har aldrig använt något arbetsprov i vårt eget arbete. Proverna går till personalavdelningen, inte till det kreativa teamet, säger Klara Lund, PR-ansvarig för Estrid, i ett mejl till Expressen.

Efter kritiken som framkommit i Resumé har företaget beslutat sig för att göra ändringar i rekryteringsprocessen. De sökande ska göra arbetsprover för fiktiva case i stället för att utgå ifrån Estrid.

– Med många sökanden måste vi hitta en bra metod för att utvärdera på ett effektivt sätt. Vi vill alltid utvecklas och förbättras och tar till oss av kritiken, säger Klara Lund, PR-ansvarig för Estrid.

Se också:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!