Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En kvarts miljon svenskar går med i ”Bensinupproret 2.0”

Peder Blohm Bokenhielm och hans fru Angelina är två av de som driver gruppen ”Bensinupproret 2.0” som under torsdagskvällen hade över 260,000 medlemmarFoto: PRIVAT

Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0” växer lavinartat, och över en kvarts miljon svenskar har nu ställt sig bakom kravet på aktion och sänkta bensinpriser.

På bara några timmar sällade sig ytterligare 15 000 personer till gruppen.

– Efter i dag råder det inga tvivel om att vi kommer att kunna påverka, säger Peder Blohm Bokenhielm, som är en av personerna bakom den 275 000-starka gruppen. 

Bara under Peder Blohm Bokenhielms korta samtal med Expressen på torsdagskvällen hinner gruppen få ytterligare 2 500 nya medlemmar. 

– Vi växer så att det knakar. Det är synd att våra planerade manifestationer inte blir av under fredagen, men vi ska göra vårt bästa för att sprida budskapet ändå. 

– Att säga att allt som varit i dag och i går har varit överväldigande är en underdrift.

Peder Blohm Bokenhielm, 42, från Olofström i Blekinge, driver gruppen tillsammans med sin fru Angelina, en barndomsvän och grundaren Janne Berglund.

– Vi räknade aldrig med att det skulle växa så fort. På bara sju dagar har vi fått över 600 000 kommentarer så vi sitter dygnet runt och modererar.

Organiserar manifestationer och ställer krav på politikerna

Gruppen är nu beredd att ta nästa steg, och kommer att organisera manifestationer över hela landet nästkommande vecka.

– Vi vill i alla fall ha ett jämlikt pris med resten av EU, eventuellt skulle vi även vilja sänka ännu mer, för att stötta landsbygden. Drivmedelsskatten har blivit en straffskatt idag. 

– Politiker på en nationell nivå tjänar sexsiffrigt i månaden. Det gör inte en vanlig Svensson. Dom påverkas inte av priset oavsett om dom bor i Stockholm eller utanför stan och pendlar varje dag. 

– Och när vissa dessutom säger att det är på grund av utsläpp som vi har så hög skatt, varför har inte övriga EU det? Varför det bara vi som har denna straffskatt och ska ta på oss ansvaret för att rädda klimatet? 

Även om det mestadels har varit en positiv respons till ”Bensinupproret 2.0” så har de bakom gruppen även fått känna av näthat och attackerande kommentarer.

– Min fru har tagit illa vid sig vid vissa meddelanden, men jag säger till henne att när det är en sådan kommentar på 1 000 så bry dig inte.

Finansministern: ”Förstår frustrationen - men det är inte bensinskattens fel”

Magdalena Andersson säger att de höga bensinpriserna inte beror på skatten, utan det höga oljepriset. 

– Bensinpriset är högt nu och har stigit med 1,50 kronor sedan i februari och det märker vi alla varje gång vi tankar – även jag. Jag kan verkligen förstå den frustration som man kan känna vid pumpen när det kan kosta uppemot en tusenlapp. 

– Då är det viktigt att säga att det här inte beror på någon bensinskattehöjning, det handlar om att oljepriset har ökat mycket beroende på vad som händer i Venezuela, i Libyen och hur OPEC agerar. Det handlar också en del om kronans utveckling. 

– För mig visar det här att vi verkligen behöver ställa om, vi kan inte vara i ett läge där ett fluktuerande oljepris påverkas oss så här mycket. 

Bensinpriset kan öka till över 17 kronor/litern

Bensinpriset stod under torsdagen på 16:69 kronor/litern.

Enligt Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) så finns det en risk att priset når över 17 kronor/litern, då priserna normalt går upp under sommarhalvåret.

Finansminister Magdalena Andersson (S) säger att hon förstår att bilister är frustrerade över bensinpriset.Foto: NAINA HELéN JÅMA/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det kan vara så att priserna går upp, men det kan lika gärna vara så att de går ner, säger Johan G. Andersson, VD för SPBI, som är en branschorganisation för drivmedels- bränsle- och smörjmedelsbolagen i Sverige. 

– De senaste veckorna har det svängt både uppåt och neråt.

– Vi är nu i början för det som kallas för ”driving season” när priserna normalt går upp eftersom efterfrågan ökar. Även om det inte hade funnits andra omvärldsfaktorer som påverkar så hade det gått upp.

– Det är faktorer som hur svenska kronan står mot dollarn, osäkerhet om oljepriset, OPEC-mötet i juni, produktionskvoter och sanktioner mot Iran. Det kan trycka både upp och ner.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!