Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Emilys ilska mot Coop efter poäng-bedrägeriet

Emily Hedlund blev snuvad på 50 000 Coop-poäng av bedragare. Foto: Privat
Coops Medmera-kort. Foto: LISA MATTISSON EXP
Emily Hedlund, 25, från Sandviken hade sparat ihop sina Coop-poäng för en kryssning med familjen.

Emily Hedlund, 25, från Sandviken hade sparat ihop sina Coop-poäng för en kryssning med familjen. 

När bedragarna roffade åt sig saldot så fick hon ingen hjälp av Coop. 

– Jag fick verkligen dålig respons. Det var som att tala med en stenvägg, säger hon. 

Under lördagen berättade Expressen om Emmelie Axling, som blev snuvad på 285 000 Coop-poäng, i den pågående bluffvågen. 

Men redan innan poängbedrägerierna började få uppmärksamhet så drabbades Emily Hedlund, 25, i Sandviken. 

Emily Hedlund råkade ut för Coop-bedrägeri. Foto: Privat

 

Poängen användes till värdebevis på CDON

– Det var i augusti som jag fick ett mejl från Coop om att någon hade begärt en lösenordsåterställning av mitt konto. Det stod i mejlet att om det inte var jag som hade gjort det skulle jag strunta i det, så då struntade jag i det, säger Emily Hedlund. 

Ett par dagar efter upptäckte hon att någon hade plockat ut 50 000 poäng från hennes konto och använt dem till värdebevis på CDON. 

– Jag upptäckte det här väldigt snabbt och tänkte att de här koderna är väl redan förbrukade, att de hade tagit dem på en gång. Men när jag kollade med CDON visade det sig att koderna inte var använda. 

Därför trodde inte Emily Hedlund att det skulle bli något problem att få tillbaka poängen. 

Besvikelsen efter kontakten med Coop

Men efter att hon bytt lösenord och kontaktat Coop så blev hon besviken. 

– Jag upplevde att de inte utredde något och då fick jag göra det själv. När jag skrev till Coop att koderna var använda så återkom Coop flera gånger i konversationen och skrev att de höll på att utreda om koderna var använda eller inte, trots att jag skrivit att de inte var använda. 

Hennes frustation ökade under kontakterna. 

– Jag tyckte det var jättedåligt att de inte gjorde någonting. För de hade ju bara plockat ut poängen och det borde ha varit jätteenkelt att bara makulera värdebevisen och återföra poängen. 

Emily: "Det ska inte drabba oss kunder"

Coop ska sedan ha uppmanat Emily Hedlund att polisanmäla poängstölden. 

– Då gjorde jag det. Och polisen valde att lägga ner det, för de har väl lite bättre saker för sig att utreda, tänker jag. Men då var Coops respons till mig att om ingen blir åtalad eller fälld så kan vi inte betala tillbaka poängen. 

Vad tycker du Coop borde göra? 

– Jag tycker att bemötandet mot kunderna borde vara mycket bättre. Att de faktiskt för en dialog, för det var jag som fick bära hela dialogen. I mitt fall var ju koderna oanvända, det hade inte varit några problem alls att återbetala poängen. Och i slutändan är ju inte det här kundernas fel utan det är deras eget system som varit fel. Då ska det inte drabba oss för det är inte vi som släppt in dem på våra konton. 

Hade sparat till kryssning – fick staty

Eftersom tiden gick och Coop inte lämnade tillbaka hennes poäng kände sig Emily Hedlund tvungen att använde koderna för köp på CDON. 

– Jag köpte någon prydnadsgrej, en staty. Det jag hade hållit på att spara till var en kryssning, jag hade väl 30 000 poäng kvar till den. 

Coop har nu meddelat att de stängt av funktionen som möjliggjort bedrägerierna på sin hemsida. Det handlar om en funktion där man kan skänka pengar till vänner och anhöriga. 

Men för Emily Hedlund kommer åtgärden för sent.

– Det är lite sent påkommet. Jag flaggade för det här redan i augusti, säger hon.  

Coop: "Kan beklaga att hon inte blivit nöjd"

Tobias Rydergren är presschef för Coop och har tagit del av Emily Hedlunds berättelse. 

Tobias Rydergren, presschef för Coop. Foto: Coop

– Jag kan beklaga att hon inte har blivit nöjd och vi kommer kontakta henne under den kommande veckan för att försöka hitta en lösning, säger han. 

Han reagerar på att Emily Hedlund inte kunnat få tillbaka poängen, trots att värdebevisen hos CDON inte var inlösta. 

– Jag tycker det låter konstigt. Är inte checken inlöst så ska det finnas möjlighet att ångra poänguttag, och det borde ha kunnat göras i det här fallet eftersom poängen inte var uttagna. Men om hon har fått det här beskedet av vår kundtjänst så har hon fått det, säger Tobias Rydergren. 

Fel att ställa krav på åtal och fällande dom

Kräver ni åtal och fällande dom för att ge tillbaka poängen, det låter som ett ganska högt krav vid den här typen av brottslighet? 

– Nej, något sådant krav finns egentligen inte. Det är från fall till fall. Har man gjort en polisanmälan på ett tidigt stadium och kan visa att man råkat ut för ett bedrägeri, och inte varit oaktsam, så försöker vi hitta en lösning. 

Emily Hedlund har även vänt sig mot det tröga bemötandet som gjorde att hon kände sig tvungen att lösa in värdebevisen hos CDON. 

– Utredningen ska inte ta så lång tid som den gjort i det här fallet, säger Tobias Rydergren.  

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!