Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ella, 25, avslöjade detaljen i modejättens modellbluff

Ella Thorpe från Manchester kritiserade företaget på sin Facebook. Foto: FACEBOOK
På bilderna syns hur modellens midja blivit flera centimeter tunnare. Foto: FACEBOOK

Ella Thorpe, 25, från Storbritannien synade modejätten Boohoos reklambilder.

Företaget, som propagerar för ett sundare skönhetsideal, hade själva retuscherat sina modeller.

– Vilket budskap sänder de ut? säger Ella Thorpe till Huffington Post.

Det brittiska E-handelsbolaget Boohoo omsätter omkring 580 miljoner pund, motsvarande nästan 6,4 miljarder kronor, inom modeindustrin. Men nu anklagas företaget för att tjäna sina pengar genom ful marknadsföring – i bjärt kontrast mot sitt budskap om sunda skönhetsideal.

Det är Ella Thorpe, 25, från Manchester som i torsdags kunde uppmärksamma företagets retuscherade bilder, skriver brittiska Huffington Post.

 

LÄS ÄVEN: Polisen hyllas för insatsen – ammade skrikande barn 

 

På den uppmärksammade bilden syns en modell i kläder i storlek 10, motsvarande storlek 38 på den svenska marknaden – den fjärde minsta storleken. Trots det har Boohoo valt att retuschera hennes midja för att framställa henne som ännu smalare.

– Produktbeskrivningen i appen uppger att modellen är i storlek 10, så varför de känt ett behov att göra henne smalare är ett mysterium, säger Ella Thorpe till Huffington Post.

Boohoo har aktivt arbetat för att bygga ett inkluderande varumärke, och har tidigare lanserat hashtaggen ”#allgirls", ”alla tjejer”. På hemsidan skriver de själva att ”Boohoo erkänner individualitet. Vi välkomnar det. Vi är totalt inkluderande av alla former och storlekar, alla stilar och trender. Vi gör mode tillgängligt och roligt.”

https://www.facebook.com/bellasophh/posts/10160660619675514?__xts__%5B0%5D=68.ARASpV73a4coGJcYa73MvAl3PkET27bL7lrtX0fFI7zNC-1iiuX_I04pXAm586g7Ppq-CBNfVRwhqifU50T20gsABQFPqbcEIS751ovgHE1xTE9zcJqGHxM0m0XxWBXQopaRFaVNPQvf&__tn__=-R

Företaget ska undersöka vad som gått fel

Ella Thorpe misstänker att företaget råkat ladda upp både den redigerade bilden och originalet på appen av misstag. Hon menar att retuscheringen inte stämmer överens med deras kroppspositiva budskap.

– Jag anser att ett märke som Boohoo med så stort inflytande på unga kvinnor, som säljer kläder i en lång rad storlekar, inklusive plus size, inte borde ändra sina modellers kroppsformer, säger hon.

– Det faktum att de kände ett behov av att ändra midjan på en modell i storlek 10 är helt och hållet oacceptabelt. Många kvinnor i alla åldrar känner press att se perfekta ut. Om ett märke som Boohoo, som hävdar att de representerar och stöttar ”#allgirls” bantar ner en modell som är tre storlekar smalare än det brittiska genomsnittet, vilket är budskapet de då sänder ut? säger Ella Thorpe.

Företaget har nu svarat på kritiken, och menar att de ska undersöka vad som gått fel.

– Vi tackar för att du uppmärksammar oss på denna fråga. På Boohoo är vår förpliktelse till kunderna att leverera bra mode för alla former och storlekar. Vi vill göra allt vi kan för att använda vår röst till att förespråka kroppspositivism och samtidigt utöka vårt  'mode för alla' ännu mer. Vi utreder vad som hänt denna gång, säger en talesperson för Boohoo till Huffington Post.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!