Elin Lindholm, 28, blev stämd i tingsrätten efter förrvirring kring en försäljning på Facebook. Tvisten avgjordes till slut i Högsta domstolen – och Elin Lindholm förlorade. Foto: Pricat / Facebook.Elin Lindholm, 28, blev stämd i tingsrätten efter förrvirring kring en försäljning på Facebook. Tvisten avgjordes till slut i Högsta domstolen – och Elin Lindholm förlorade. Foto: Pricat / Facebook.
Elin Lindholm, 28, blev stämd i tingsrätten efter förrvirring kring en försäljning på Facebook. Tvisten avgjordes till slut i Högsta domstolen – och Elin Lindholm förlorade. Foto: Pricat / Facebook.

Elin skulle sälja skåpet – och hamnade i högsta domstolen

Publicerad

För snart fyra år sedan lade Elin Lindholm, 28, ut gamla två skåp till försäljning på Facebook. 

Det uppstod förvirring kring sluttiden för budgivningen på det ena skåpet – och försäljningen ett rättsligt efterspel. 

Till slut fick Högsta domstolen avgöra tvisten – till nackdel för Elin Lindholm. 

– Det är klart att det känns bittert. Det här har kostat mig över 10 000 kronor och framför allt en massa tid, säger hon.  

Det var i oktober 2013 som Elin Lindholm, 28, från Piteå, bestämde sig för att sälja två gamla skåp via en säljsida på Facebook. Då hade hon aldrig kunnat föreställa sig vilken segdragen tvist som skulle uppstå kring det ena skåpet, vilket Piteå-Tidningen var för först med att berätta om.  

Elin Lindholm satte stopptiden för budgivningen till klockan 15. Hon skulle i väg på tjejkväll och tänkte inte särskilt mycket mer på saken. Men det fanns en hel del intressenter och när någon skrev på säljsidan och frågade om stopptiden för budgivningen svarade Elin att det var klockan 16 som gällde – vilket stämde för det andra skåpet hon hade ute till försäljning. 

– Så jag svarar ju fel när jag skrev att budstoppet var klockan 16, säger Elin Lindholm.  

Folk tyckte att budgivningen skulle fortsätta

Strax efter klockan 15 hör dock en person av sig, som tror sig ha vunnit budgivningen, och frågar när skåpet kan hämtas. Personen utgick därmed från att det var klockan 15 som gällde – varpå Elin Lindholm skriver att hon är hemma hela dagen. 

Men folk fortsatte att lämna bud på säljsidan eftersom Elin skrivit fel om stopptiden – och när Elin insåg sitt misstag skrev flera personer att det borde 16 som gäller.  

– Alla skrev att det mest rättvisa vore att låta budgivningen fortsätta, eftersom klockan 16 var det senaste jag hade skrivit, säger Elin Lindholm. 

Hon kontaktade säljsidans administratörer, som svarade att det var upp till henne själv, i egenskap av säljare, att fatta beslut om sluttiden. 

Hon lät därför den person som la det högsta budet, på 4 700 kronor, innan klockan 16, vinna budgivningen. 

Blev stämd i tingsrätten

Men historien tar inte slut där. Den person som först trodde sig ha vunnit budgivningen om skåpet stämmer nämligen Elin Lindholm i tingsrätten. Personen vill ha mellanskillnaden mellan sitt bud och det vinnande budet – det vill säga 3500 kronor. 

– Givetvis blev jag ju chockad, säger Elin Lindholm. 

Tingsrätten ogillar stämningsansökan, varpå den missnöjde budgivaren överklagar ärendet till hovrätten. Även hovrätten ogillar stämningen och finner likt tingsrätten att man som säljare ska kunna ta tillbaka ett så kallat accept. Men också detta domslut överklagas – nu till Högsta domstolen.  

"Det är klart det känns bittert"

HD valde att pröva fallet – vilket i sig är ovanligt – och biföll den missnöjde budgivarens talan. HD menade att kontakten mellan Elin Lindholm och den första budgivaren skulle betraktas som ett bindande avtal. 

– Det är klart att det känns bittert. Det här har kostat mig över 10 000 kronor och framför allt en massa tid. Det har varit en väldigt lång process, säger Elin Lindholm.   

Att förvirring kring budgivningar på Facebook uppstår är inte ovanligt – säljare kan plötsligt dra tillbaka ett objekt, ändra en sluttid eller plötsligt skriva "objektet är redan sålt" eller något liknande. Elin Lindholm tycker bestämt att det måste komma fram riktiga och tydliga regler om vad som gäller vid budgivningar av det här slaget. 

HD:s dom blir vägledande

Att lita till det sidornas administratörer säger räcker uppenbarligen inte. Nu är HD:s dom i Elin Lindholms tvist prejudicerande – det vill säga vägledande för hur den här typen av tvister ska avgöras i framtiden.   

– Det känns som att jag har kört 40 på en 50-väg. Dagen efter ändrar någon hastigheten till 30 och jag åker dit och får betala för det, säger hon.  

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen