Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Elgiganten tror på miljonbesök

Foto: Jenny Lagerqvist
Elektronikkedjan räknar med en miljon besökare i butikerna under fredagen. Foto: Pressbild
Vi känner ett väldigt tydligt intresse från kunderna, säger kommunikationsansvarige Jessica Wallin. Foto: Elgiganten/pressbild
Foto: Jenny Lagerqvist

Black Friday är en av de vanligaste sökningarna på Google just nu, och svenska konsumenter är särskilt intresserade av Elgigantens rea. Elektronikkedjan räknar med en miljon besökare i butikerna under fredagen.

– Vi känner ett väldigt tydligt intresse från kunderna, säger kommunikationsansvarige Jessica Wallin.

Intresset för Black Friday är större än någonsin bland svenska konsumenter. Rean är en av de vanligaste sökningarna på Google, ofta tillsammans med sökordet Elgiganten.

Elektronikkedjan känner av trycket.

– Vi har noterat väldiga ökningar i trafiken in till vår sajt. Mycket av den kommer från sökningar på Google, säger Jessica Wallin.

 

LÄS OCKSÅ: Slipp bli lurad på Black Friday

 

"Black Friday var vår näst största handelsdag"

Första året som Elgiganten hade Black Friday-rea var 2013. Då ökade försäljningen med 400 procent. Förra året fördubblades försäljningen och i år räknar elektronikkedjan med ännu ett försäljningsrekord.

- Förra året var Black Friday vår näst största handelsdag, bara juldagen var större. Vi är ganska övertygade om att det kommer öka ännu mer i år, säger Jessica Wallin.

Rean startar vid midnatt på Elgigantens hemsida och klockan 07.00 i butikerna, med undantag för vissa köpcentrum. Förutom handel på nätet väntas en miljon kunder besöka butikerna.

I USA har nära 100 personer skadats i reakaoset under Black Friday sedan 2006, inte sällan i just elektronikbutiker. Men enligt Jessica Wallin behöver kunderna inte vara oroliga för säkerheten, även om det kommer bli trångt.

– Vi sätter upp kravallstaket utanför butikerna och har vakter på plats innan öppning. Men vi har aldrig haft några problem, det är mer för att köbildningen ska gå schyst till så att de som var där först får komma in i butiken först.

 

LÄS OCKSÅ: Black Friday här är butikerna som har rea

Rean omfattar inte alla varor

Alla produkter kommer inte att omfattas av rean, och nivån på rabatten varierar. Dessutom är utbudet begränsat, så det är först till kvarn som gäller.

– Men vi hoppas det ska hålla ett tag så att folk får tag i det de vill ha, säger Jessica Wallin.

Elgiganten har tidigare fått kritik för sin rea. Flera kunder har berättat om varor som prishöjts innan rean, för att sedan "reas" ut till ett pris som egentligen inte är särskilt mycket lägre än ordinarie.

Kommer ni att ta till er av den kritiken inför Black Friday?

– Den beskrivningen är inget som vi känner igen oss i. Vi vill ha nöjda kunder, man får inga nöjda kunder om man försöker göra så, säger Jessica Wallin.

Hon påpekar att det i dag är lätt för kunder att jämföra priser över tid via olika prisjämförelsesajter. Att vissa kunder känner sig lurade handlar enligt Jessica Wallin om missförstånd.

– Det har varit enstaka tillfällen där en kund har varit inne hos oss innan mellandagsrean och sett att en produkt är nedsatt i pris på en tillfällig kampanj. Sedan går den tillbaka till normalpris innan rean och därefter sänks den igen. Då kan kunden känna sig lurad. Därför försöker vi jobba med att kampanjer och rabatter inte ska ligga för nära i tid.

 

LÄS OCKSÅ: Black Friday – så här funkar billiga fredagen


Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!