Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Smällen för Norwegian – sämre resultat än väntat

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos förklarar de sämre enomomiska siffrorna med bland annat högre bränselkostnader.Foto: LISA MATTISSON EXP / LISA MATTISSON EXP
Norwegian går sämre än väntat. Det ekonomiska resultatet för andra kvaralet landade påp drygt 58 norska miljer i stället för förväntade 535 miljoner.Foto: DAVID PEACOCK / NORWEGIAN
– Det råder överkapacitet i flygbraschen. Ett eller två bolag skuklle behöva gå omkull, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.Foto: PRESSBILD NORDNET / NORDNET

Flygbolaget Norwegian går sämre än väntat ekonomiskt.

Det norska flygbolaget redovisar ett resultat på drygt 58 miljoner norska kronor för andra kvartalet.

Enligt nyhetsbyrån SME Direkt var det långt under förväntningarna analytikerna hade räknat med drygt en halv miljard.

– Konkurrensen är stentuff. Det råder överkapacitet inom flygbranschen, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Fler passagerare flyger med Norwegian än med konkurrenten SAS. Men det är inte allt för att lönsamheten ska ligga på topp.

Norwegians ekonomiska resultat för andra kvartalet i år ser ut som som en ekonomiskt kraschlandning eftersom bolaget hamnade så långt från analytikernas förväntningar.

Bolagets ledning skyller delvis på att bränslepriserna har gått upp.

– Jag är väldigt nöjd med den höga kabinfaktorn det här kvartalet. Sedan starten för Norwegian år 2002 har nu över 200 miljoner passagerare visat förtroende och rest med oss, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i en kommentar till siffrorna.

Höga oljepriser och inhyrning av flygplan

Sedan kommer dysterheterna:

– Vi har haft betydande extra kostnader för inhyrning av flygplan, höga oljepriser och flygskatten, passageraravgiften, som regeringen i Norge införde förra året. Detta har haft en negativ effekt på resultatet. 

 

LÄS OCKSÅ: Norwegian tappar trots fler passagerare 

 

Men Norwegian-chefen tycks se ett ljus i den ekonomiska tunneln:

– Vi ser dock positivt på utvecklingen framöver, både vad gäller biljettförsäljning och förköp de närmaste månaderna samt lansering av nya linjer. 

Det ekonomiska resultatet för andra kvartalet (Q2) stannade på 58,5 norska miljoner. Analytikerna hade räknat med 535 miljoner. Motsvarande period förra året blev det drygt 1,3 miljarder.

Nettoomsättningen uppgick till 7, 775 miljoner norska kronor, mot förväntade 7, 828 miljoner.

Experterna varnar – ett eller flera bolag skulle behöva gå omkull

Flera experter har varnat för att Norwegian kanske lider av växtvärk, att expansionen inte går i takt med tillväxten. Bolaget har gång på gång hamrat in hur många passagerare som flyger med bolaget.

 

LÄS OCKSÅ: Svenska staten säljer sin andel i SAS? 

 

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet:

– Det råder överkapacitet inom flygbranschen. Konkurrensen är stenhård. Det skulle behöva gå omkull ett eller två bolag. Det är den bistra sanningen.

– Det finns ingen riktig konsolidering. Det händer inget och det kommer att fortsätta att vara tufft till något händer på marknaden tills flygbolagen börjar köpa upp varandra. Men det är fortfarande politiskt känsligt i många länder som vill ha eget bolag. Det är också ofta statlig involvering i bolagen.

Flygexperter Jan Ohlsson ser flera varningstecken när det gäller bland annat för Norwegian.

– Utan tvekan går det lite sämre för Norwegian nu. Frågan hur farligt det är. Det får inte fortsätta mer neråt. Man får inte tappa mer, det är tuffare tider i år än ifjol. Nu måste man visa att man tjänar pengar. Företaget lever också med faran att Donald Trump ska dra åt deras USA-trafik på något sätt. De amerikanska bolagen är väldigt mycket emot Norwegian, sa flygexperten Jan Ohlsson till Dina Pengar när Yielden - intäkten per passagerarkilometer - sjönk med 9 procent i juni jämfört med motsvarande period föra året.

Norwegian måste sprida sina risker genom att också börja flyga mer i östlig riktning till asiatiska mål, ansåg Ohlsson.

– I kombination med att att folk skulle börja åka mindre på USA är man farligt högt exponerad mot USA i långdistanstrafik. Norwegian behöver komma igång med att flyga österut också för att sprida risken. För Norwegian får det inte bli mer motvind. Då kan det svänga snabbt åt andra hållet, sa Jan Ohlsson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!