Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Efter tio års kamp – Ikea öppnar jättebutik i Indien

Statsminister Stefan Löfven var med när Ikea visade upp en modell av sitt kommande varuhus i Indien i samband med industrimässan ”Make in India” för två år sedan. Foto: Tobias Österberg / TT
2016: Ikea-varuhuset i Hyderabad börjar byggas.För att få ett begrepp om vad den indiska marknaden saknar har man besökt över 500 hem.

Efter ett decennium av förseningar kommer Ikea inom kort att öppna sin allra första butik i Indien, världens näst folkrikaste land.

Det skriver Financial Times.

Ikea ansökte för första gången om att få öppna i Indien 2006, men stötte på patrull i form av landets hårda regler av utländskt ägande. Bolaget hann överge planerna när Indiens regering till slut vände och tillät 100-procentigt utländskt ägande av butiker där ett ensamt varumärke säljs.

Premiärbutiken slås upp i den sydindiska staden Hyderabad under juli. Det kommer att vara en stor butik, storleksmässigt i nivå med ett köpcentrum, med 850 anställda och en restaurang där 1.000 matgäster kan äta samtidigt – där kommer förutom kycklingköttbullar även lokal mat som samosa och biryani att serveras.

Ikea har enligt Financial Times redan investerat 750 miljoner dollar, cirka 6,5 miljarder kronor, i Indien inräknat kostnader för mark. Butiken i Hyderabad ska så småningom följas av ytterligare etableringar i Bangalore, Mumbai och New Delhi.

Ikeas övergripande mål är att öka den globala försäljningstillväxten, som förra året sjönk till 2 procent – en siffra som kan jämföras med 7 procent i årlig tillväxt under de fem åren dessförinnan.

Besökt 500 indiska hem

För att lyckas i Indien har Ikea gjort omfattande undersökningar av hur familjer i landet lever. Företaget kommer, som en anpassning till Indien, att sälja många småprodukter till ett pris under 200 rupier eller motsvarande 25 kronor styck. Ikea har också satsat på fler anställda som ska hjälpa kunderna att sätta samma bolagets möbler.

Ikea har tidigare berättat att man besökt över 500 hem för att lära känna marknaden och dess behov.

 – Vi har tittat på badrum, toalett och kök och sedan har vi frågat innehavarna – vad är det ni skulle vilja ändra på, säger Juvencio Maeztu, Ikeas Indienchef, på BBC:s hemsida. 

Utbudet i varuhuset kommer i stort sett att vara detsamma.   

– Vi har över 9 000 produkter i vårt sortiment. Folk sover, lagar och mat och äter överallt i hela världen. De gör det bara på lite olika sätt, säger Patrik Antoni. Där gäller det ha kunskap om människors vanor. Cirka tre procent i utbudet kommer att vara anpassat till den indiska marknaden, till exempel krävs det lite speciella köksprodukter när man lagar indisk mat. 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!