Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Efter prisökningen: Telia höjer aviavgiften kraftigt

Nu blir det dyrare att ringa via kopparnätet med Telia – något som pensionärsorganisationerna menar slår främst mot äldre.
Foto: Colourbox / Graham Oliver
Allt färre har fast telefoni via telefonjacket. Antalet privatabonnemang med telefoni via kopparnätet har minskat med cirka 2,5 miljoner på tio år, enligt Post- och telestyrelsen.
Foto: Johan Adelgren
Telia säger att man höjer avgiften för fast telefoni på grund av att det kostar att underhålla kopparnätet.
Foto: Hasse Holmberg

Här är Telias nya smäll mot de äldre kunderna: höjd avgift för pappersfakturor – med närmare 70 procent.

Telejätten har sedan tidigare höjt kostnaden för fast telefoni.

– En hälsofara för pensionärer, säger Eva Eriksson på SPF seniorerna.

Men Telia håller inte med.

Sedan tidigare är det känt att Telia chockhöjer sin avgift för fast telefoni via kopparnätet – med 24 procent. Från 165 kronor i månaden till 205 kronor, en förändring som slog igenom i veckan.

Nu smyghöjer också teleoperatören avgiften för pappersfakturor. Från 29 kronor per faktura – till 49 kronor.


LÄS MER: I dag höjde Telia sina priser med 24 procent 


SPF seniorerna om Telias höjning: "En hälsofara"

Det är en ökning med nästan 70 procent. Förändringen börjar gälla den 1 november, och det är främst pensionärer som hamnar i kläm.

– Det drabbar de äldsta med riktigt låga pensioner som dessutom har varit trogna kunder länge, säger Eva Eriksson, ordförande för SPF seniorerna.

Enligt henne saknar fortfarande 600 000 pensionärer internet – och måste därmed ha pappersfaktura. Hon kallar höjningen "respektlös".

"Risken är att det här blir en påtryckning mot många att säga upp sina abonnemang och gå över till mobiltelefon och det är svårt för de allra äldsta", säger Eva Eriksson på SPF seniorerna.
Foto: Pressbild

Eva Eriksson menar också att Telias ökade avgifter kan få rejäla konsekvenser – i form av sämre hälsa bland äldre.

– Alla ökade kostnader för pensionärer som har svårt att klara vardagen är en påfrestning och skapar oro och ängslan. Det är en hälsofara att man agerar på det här sättet, säger hon.

Telia svarar: "Finns alternativ"

På sin hemsida förklarar Telia varför man höjer fakturaavgiften:

"Det finns kostnader kopplat till pappersfakturorna och därför tar vi betalt för dessa. Med prisjusteringen på fakturaavgiften lägger vi oss prismässigt i nivå med övriga i branschen".

– Kunden kan alltid välja e-faktura som inte kostar något, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Enligt SPF seniorerna är 600 000 pensionärer utan internet. De måste ha pappersfaktura, vad säger Telia om det?

– Jag kan inte kommentera just den siffran men vi ser att användandet av bredband i den här gruppen ökar. 

Inger Gunterberg säger också att de som har fast telefoni för 205 kronor i månaden i stället kan välja bredbandstelefoni via kopparnätet för 40 kronor i månaden.

– Det finns alltid bra alternativ, ingen grupp är exkluderad.

Så mycket dyrare blir det

För de kunder som har både fast telefoni via jacket och pappersfaktura månadsvis blir det en ökad kostnad med 60 kronor i månaden. Det innebär 720 kronor om året – utan att någonting förändras.

– Det äter upp det konsumtionsutrymme pensionärerna nu får i och med de sänkta skatterna, säger Eva Eriksson.


LÄS MER: Bengt, 84, lurades av Telia-försäljare: "Jag skäms"


Telia säger sig inte ha märkt av några kundreaktioner. Men en läsare skriver i ett mejl till Dina Pengar:

"Jag är upprörd över att min gamla mammas ynkliga pension ska dräneras på ytterligare kronor för att hon ska ha telefon. Prishöjningarna (som vi inte på något vis kan se ger en bättre produkt) blir mycket pengar för många människor och särskilt för en svensk pensionär".

Miljoner extra i intäkter för Telia

Telia redovisade ett resultat på minus 308 miljoner kronor efter skatter och finansiella poster i sin senaste kvartalsrapport. De nya avgiftshöjningarna innebär ökade intäkter för det krisdrabbade bolaget – men ska enligt Telia själva täcka ökade kostnader.


LÄS MER: Efter Telias vinstfall – sparkar hundratals 


– Vad gäller pappersfakturor handlar det om att vi har kostnader för produktionen. Vad gäller prisjusteringen för abonnemang handlar det om att vi har ett minskande antal kunder i ett nät som delvis är gammalt och som kräver en del driftunderhåll, säger Inger Gunterberg.

Inger Gunterberg på Telia säger att allt fler kunder går över till mobilnätet och fibernätet – dels på eget initiativ och dels på grund av att Telia själva flyttar över kunder i ett antal områden.
Foto: Pressbild

Enligt siffror från Post- och telestyrelsen hade Telia 695 000   privatkunder för fast telefoni via kopparnätet 2016. 40 extra kronor i månaden för 695 000 kunder skulle innebära 27,8 miljoner kronor i ökade intäkter – per månad. På ett år blir det 333,6 miljoner kronor.

Dock har antalet fast telefoni-kunder högst troligt minskat under året.

Telia vill tydliggöra att kunderna med fast telefoni via kopparnätet "minskar kontinuerligt" – och uppmanar oroliga kunder att kontakta kundtjänst för att få information om alternativ.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!