De reser till Finland för att tanka – efter ökade priset

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
På andra sidan gränsen från Haparanda ligger Finland där dieselpriset är omkring tre kronor billigare.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN
Under måndagen kom en ny kalldusch för bilisterna när bränslepriserna höjdes ytterligare.
Foto: HENRIK JANSSON

De stigande bränslepriserna har fått boende i Haparanda att välja att köra över gränsen till Finland för att tanka – där det är tre kronor billigare, rapporterar NSD

Haparandabon Kalle Kaipainen, 75, och hans fru har redan tvingats sälja husbilen som de använt när de hälsat på barnen i Stockholm – kostnaderna var omöjliga att hantera.  

– Här i glesbygden finns folk som inte klarar sig utan bil och ibland måste man ha flera bilar i familjen. Då tycker man att det är för stora kostnader för dem, säger han till Expressen. 

Den senaste tidens skenande bränslepriser innebär ett hårt slag mot landsbygdsbor som är beroende av bil för sina dagliga liv. 

Tidningen Norrländska socialdemokraten, NSD, besökte i helgen ett par bensinmackar i Haparanda, där upprördheten är stor. 

På andra sidan gränsen, i Finland, är dieseln omkring tre kronor billigare per liter. 

– Min familj brukar åka över till Finland och tanka, det är lite billigare där, säger Emma Putinen, 19, som befinner sig på Ingos obemannade mack i Haparanda, till tidningen.  

Under måndagen kom nya kallduschen

Under måndagen höjdes priset på en liter 95-oktanig bensin med 20 öre och går nu loss på 17,79 kronor, på bemannade stationer. 

Samtidigt höjdes dieselpriset med 15 öre och uppgår nu till 19,32 kronor per liter. 

Bensin- och dieselpriset har stigit cirka tre respektive fyra kronor per liter på bara ett år.

Omkring 60 procent av priset vid pumpen utgörs av så kallad ”bensinskatt”. Det rör sig om koldioxidskatt, energiskatt och sedan moms som beräknads på de andra skatterna, enligt Svenska Petroleum- och drivmedelinstitutet. 

– Det är helt åt skogen! Det är inte bara bränslepriserna som har gått upp, även skatterna. Även om det är viktigt att värna miljön så måste det finnas gränser, säger Kalle Kaipainen, som tankar vid en annan obemannad station i Haparanda, till NSD. 

”I glesbygd klara man sig inte utan bil”

När Expressen når Kalle Kaipainen berättar han att bränslepris, skatt och försäkring gjort att han och hans fru blivit tvungna att sälja sin dieseldrivna husbil. En bil som de tidigare haft stor nytta av när de besökt sina barn som bor i Stockholm. 

– Här i glesbygden finns folk som inte klarar sig utan bil och ibland måste man ha flera bilar i familjen. Då tycker man att det är för stora kostnader för dem, säger Kalle Kaipainen. 

Hur ser du på att politikerna fattar beslut om den här typen av bränsleskatter? 

– Det är ju så att staten har lagt pengar på el- och hybridbilar. Jag tror inte riktigt politikerna förstår hur det ligger till på landsbygden, säger Kalle Kaipainen. 

Vad säger du till politiker som säger att ni helt enkelt bör skaffa elbilar? 

– Det är för tidigt. Jag har inget emot det när den dagen kommer då allt fungerar. För det första är elbil så pass mycket dyrare så alla har inte råd att skaffa en sådan, och de är inte riktigt färdigutvecklade när man tänker på batterikapaciteten, säger Kalle Kaipainen och fortsätter: 

– Har man mycket pengar och sätter sig i en Tesla kanske man kan köra 40 mil, men sedan ska man ladda i fyra timmar. Vem klarar det? Men i stadstrafik kanske det går alldeles utmärkt. 

Stigande bensinpriser väcker oro

Globala faktorer höjer priserna.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!