Karl-Johan Persson, H&M:s vd, meddelar att man inte längre kommer att publicera försäljningsutveckling månad för månad. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT NYHETSBYRÅNKarl-Johan Persson, H&M:s vd, meddelar att man inte längre kommer att publicera försäljningsutveckling månad för månad. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT NYHETSBYRÅN
Karl-Johan Persson, H&M:s vd, meddelar att man inte längre kommer att publicera försäljningsutveckling månad för månad. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT NYHETSBYRÅN
H&M ökade sin försäljning i juni. Här syns en butik i centrala Oslo. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅNH&M ökade sin försäljning i juni. Här syns en butik i centrala Oslo. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅN
H&M ökade sin försäljning i juni. Här syns en butik i centrala Oslo. Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT NYHETSBYRÅN

Efter alla bakslag – H&M ökar försäljning

Publicerad

Efter alla bakslag:

H&M redovisar en ökad försäljning med sju procent i lokala valutor i juni.

Samtidigt meddelar klädjätten att man slutar publicera försäljningsutveckling månadsvis.

H&M överraskade alla när klädjätten redovisade sitt resultat för årets andra kvartal. Efter flera bakslag – bland annat rykten om vd-byte, en fallande aktie och sämre försäljningssiffror – gick bolaget bättre än de flesta hade trott i mars-maj.

Nu redovisar H&M också en ökad försäljning i juni.

 

LÄS MER: Efter motgångarna – H&M överraskar alla 

 

H&M:s siffror i juni

Enligt färska siffror steg försäljningen med sju procent i lokala valutor, jämfört med motsvarande månad förra året. Omräknat till svenska kronor blir ökningen tio procent.

Man har också gjort ett kraftryck när det kommer till antalet butiker – 4 517 stycken i år jämfört med 4 095 för ett år sedan. H&M bommade igen en flaggskeppsbutik i Milano i maj och meddelade i samband med det att man hela tiden ser över sin butiksportfölj.

 

LÄS MER: H&M:s resultat sämre än väntat i maj 

 

Samtidigt som H&M redovisar försäljningssiffrorna för juni kommer man med en nyhet:

Klädjätten kommer inte längre att redovisa sin försäljningsutveckling månadsvis. I stället ska den komma kvartalsvis.

Persson om månadssiffror: Missvisande

"Precis som tidigare kommer försäljningen för kvartalet att publiceras inför varje kvartalsrapport som procentuell utveckling i lokal valuta och i svenska kronor samt även i absoluta tal i svenska kronor, både inklusive och exklusive moms", skriver vd Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.

Orsaken till förändringen är att man anser att månadsredovisningen kan vara "direkt missvisande", bland annat eftersom vädret kan ge stora effekter specifika månader.

Nästa försäljningsutveckling kommer att redovisas den 15 september.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen