Passagerartrafiken och chartertrafiken vände neråt för SAS under oktober. Foto: ALEX LJUNGDAHLPassagerartrafiken och chartertrafiken vände neråt för SAS under oktober. Foto: ALEX LJUNGDAHL
Passagerartrafiken och chartertrafiken vände neråt för SAS under oktober. Foto: ALEX LJUNGDAHL
SAS vd Rickard Gustafson. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅNSAS vd Rickard Gustafson. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
SAS vd Rickard Gustafson. Foto: BERTIL ENEVÅG ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN

Dystra siffror: Färre flög SAS i oktober

Publicerad

SAS trafik sjunker.

Den reguljära passagerartrafiken var tre procent lägre i oktober jämfört med samma månad i fjol.

Även chartertrafiken sjönk under höstmånaden.

Totalt flög nästan 2,7 miljoner passagerare med SAS i oktober. Det är en minskning jämfört med motsvarande period i fjol.

SAS-koncernens reguljära passagerartrafik, RPK, sjönk med tre procent i oktober. Totalt sett, det vill säga både reguljär och charter, sjönk RPK med 3,6 procent under oktober.

Mest sjönk den på långlinjerna. SAS tror också att långdistanstrafiken kommer att minska ytterligare på grund av att en Boeing 737 har fasats ut.

 

LÄS MER: Omvänd vinstvarning – SAS mot miljardvinst

 

SAS förklaring till sämre siffror

Detta är inte de enda siffrorna som är dystra för den skandinaviska flygjätten. Även kabinfaktorn – hur väl planen är fyllda – för reguljärtrafiken minskade med 3,8 procentenheter till 74,9 procent.

Detta skyller SAS på sin 70-årskampanj i fjol. En kampanj som drog upp kabinfaktorn, som nu har fallit tillbaka till normala nivåer enligt SAS.

 

LÄS MER: Norwegian ökar trafik – men intäkterna minskar

 

I det pressmeddelande flygbolaget har skickat ut låter allt dock positivt.

– Vi fortsätter att anpassa nätverket efter våra kunders efterfrågan och det är glädjande att kunderna värdesätter vår produkt, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef.

SAS tjänar mer per passagerare

Ser man till yielden, intäkten per passagerarkilometer, är den nominella förändringen +7 procent. Pask-nivån, intäkten per reguljär tillgänglig flygstol, ökade nominellt med två procent.

SAS har dragits med stora problem de senaste åren, i en bransch som är under stor förändring och hårt tryck. Men hårda besparingar har vänt flygbolagets resultat och nu har man också beslutat att ta in en riktad nyemission.

 

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen