Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dyster framtidstro i handeln – trots Black Friday och reor

Mall of Scandinavia lockar mycket folk. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Framtidstron är dyster bland Sveriges handlar. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅN
"Det är oroande att framtidstron i handeln minskar", säger Karin Johansson på Svensk handel. Foto: Pressbild

Trots kommande reor och väntade kundstormar är handlarna i Sverige pessimistiska.

Deras förväntningar på framtiden minskar.

– När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger Karin Johansson på Svensk handel.

Hösten är en utmaning för den svenska modehandeln. I oktober minskade försäljningen av både kläder och skor, enligt siffror från Svensk handel.

Detta speglar även av sig i de svenska handlarnas framtidstro – trots att både Black Friday och mellandagsrean närmar sig.

ANNONS: Black Friday - Jämför erbjudanden med Prisjakt

 

LÄS MER: Tungt för modehandeln – hoppas på Black Friday

 

Enligt branschorganisationen Svensk handel har handlarnas framtidstro vänt neråt och är nu svagare än i november i fjol. Den är också svagare än i både september och oktober i år.

Svensk handels oro för framtiden

Oroande, enligt Svensk Handels vd Karin Johansson.

– Det är oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger hon i ett uttalande.

 

LÄS MER: Bästa tipsen inför årets Black Friday

 

Svensk handel mäter handlarnas framtidstro varje månad. För november ligger framtidsindikatorn på 97,5 – ett tapp från 101,9 föregående månad.

Tron på både framtida försäljning och lönsamhet liksom på anställningsvilja minskar. Men handlarna hoppas och tror ändå på stark försäljning i den egna butiken.

En av förklaringarna till pessimistisk framtidstro är att näthandeln ökar.

Digital konkurrens i handeln

– Handeln står inför en stor digital omställning som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag, säger Karin Johansson i en kommentar.

 

LÄS MER: Rea på nätet – allt du behöver veta om Cyber Monday 2017

 

Men hon är ändå försiktigt positiv:

– Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!