Mall of Scandinavia lockar mycket folk. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅNMall of Scandinavia lockar mycket folk. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Mall of Scandinavia lockar mycket folk. Foto: Fredrik Sandberg / TT NYHETSBYRÅN
Framtidstron är dyster bland Sveriges handlar. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅNFramtidstron är dyster bland Sveriges handlar. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅN
Framtidstron är dyster bland Sveriges handlar. Foto: Janerik Henriksson / TT NYHETSBYRÅN
"Det är oroande att framtidstron i handeln minskar", säger Karin Johansson på Svensk handel. Foto: Pressbild"Det är oroande att framtidstron i handeln minskar", säger Karin Johansson på Svensk handel. Foto: Pressbild
"Det är oroande att framtidstron i handeln minskar", säger Karin Johansson på Svensk handel. Foto: Pressbild

Dyster framtidstro i handeln – trots Black Friday och reor

Publicerad

Trots kommande reor och väntade kundstormar är handlarna i Sverige pessimistiska.

Deras förväntningar på framtiden minskar.

– När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger Karin Johansson på Svensk handel.

Hösten är en utmaning för den svenska modehandeln. I oktober minskade försäljningen av både kläder och skor, enligt siffror från Svensk handel.

Detta speglar även av sig i de svenska handlarnas framtidstro – trots att både Black Friday och mellandagsrean närmar sig.

 

LÄS MER: Tungt för modehandeln – hoppas på Black Friday

 

Enligt branschorganisationen Svensk handel har handlarnas framtidstro vänt neråt och är nu svagare än i november i fjol. Den är också svagare än i både september och oktober i år.

Svensk handels oro för framtiden

Oroande, enligt Svensk Handels vd Karin Johansson.

– Det är oroande att framtidstron i handeln minskar mitt i upptakten till detaljhandelns stora försäljningsfinal. När både julhandeln och Black Friday står för dörren borde handlarna andas mer optimism, säger hon i ett uttalande.

 

LÄS MER: Bästa tipsen inför årets Black Friday

 

Svensk handel mäter handlarnas framtidstro varje månad. För november ligger framtidsindikatorn på 97,5 – ett tapp från 101,9 föregående månad.

Tron på både framtida försäljning och lönsamhet liksom på anställningsvilja minskar. Men handlarna hoppas och tror ändå på stark försäljning i den egna butiken.

En av förklaringarna till pessimistisk framtidstro är att näthandeln ökar.

Digital konkurrens i handeln

– Handeln står inför en stor digital omställning som innebär en allt tuffare internationell konkurrens för svenska butiker. Handlaren konkurrerar inte bara med butiken på samma gata, utan även med globala e-handelsföretag, säger Karin Johansson i en kommentar.

 

LÄS MER: Rea på nätet – allt du behöver veta om Cyber Monday 2017

 

Men hon är ändå försiktigt positiv:

– Digitaliseringen ger samtidigt handlaren enorma möjligheter att nå ut till nya kundgrupper.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen