Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Dyrare att skicka brev och sämre postservice

Postnords koncernchef Håkan Ericsson vid postens nostalgiskyltarna som illustrerar en svunnen tid i postens historia när det fanns ett postkotor i minsta lilla samhälle.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM
Brevmängderna faller och Postnord vill kompensera bortfallet med att höja portot. Och den statliga postjätten ser ut att bli börhörd av regeringen.
Foto: MIKAEL SJÖBERG
Postnords koncernchef Håkan Ericsson måste sparka 4 000 postanställda i Danmark där många av de berörda sitter med guldkantade avtal som ger dem upp till tre årslöner om de får sparken.
Foto: LEIF BRÄNNSTRÖM

Dyrare porto och två dagar innan du får det postade brevet.

Räkna med sämre postservice nästa år.

Den hårt pressade postnordchefen Håkan Ericsson ser ut att få igenom sin vilja hos regeringen.

Den sedan länge aviserade nya postlagen är på gång. 

Svenska Dagbladet rapporterar att ett regeringsförslag är i antågande.

Bostads och digitaliseringsminister Peter Eriksson, (MP), har sedan längre frågan på sitt bord och det fanns en del som trodde att det nya lagförslaget om den framtida posten skulle komma redan före sommaren. 

Postnordchefen hårt pressad

Postnords koncernchef Håkan Ericsson, som är hårt pressade av fallande brevmängder och huvudverken med den danska delen där tusentals anställda med guldkantade fallskärmsavtal ska bort, har i olika omgångar vädjat om att den nya lagen ska vara på plats till årsskiftet.


LÄS OCKSÅ: Lågt förtroende för Postnord 


Och det är bland annat högre pris på portot och allmänt försämrad service som väntar svenska folket.

Postnord har själva torgfört vad som krävs för att säkra en postgång i hela Sverige


Postnords kravlista

På den egna hemsidan skriver Postnord om de tre frågor som ''är direkt avgörande''.

Pristaket på porto måste avskaffas för att kunna kompensera för ökade kostnader att hantera varje brev, när volymerna snabbt minskar.

Dagens krav på övernattbefordran bör ersättas med tvådagarsbefordran. Möjligheten att tillåta hanteringen att ta två dagar istället för en skulle minska kostnaderna och miljöpåverkan.

Regleringen måste bli mer flexibel och mindre detaljrik så att den snabbt kan anpassas till accelererande brevvolymfall.

Enligt postförordningen får kostnaden för att skicka enstaka brev inom Sverige, som väger högst 500 gram, inte öka med mer än förändringen i konsumentprisindex (KPI). I praktiken innebär det ett pristak.


LÄS OCKSÅ: Katastrofsiffror för Postnord


En första portohöjning kommer sannolikt ganska omgående efter att riksdagen klubbat förslaget och den nya lagen är på plats. Höjningen lär bli minst en krona, kanske mer.

När det gäller kvalitetsmåttet över hur stor mängd post som ska vara framme inom en viss tid, så kommer det att ändras rejält. Det nu gällande målet att 85 procent av breven ska levereras över en natt ändras troligen till 95 procent efter två dagar.

Tvingas dela ut post fem dagar i veckan

  – Vi har fallande volymer, samtidigt som antalet hushåll ökar och vi ska täcka leveranser från Ystad till Kiruna fem dagar i veckan. Det är en omöjlig ekvation på lång sikt med nuvarande regelverk, säger Postnords Sverige-chef Anders Holm till Svenska Dagbladet.

Men Postnord kommer inte runt kravet att det statliga företaget måste dela ut posten till privatpersoner minst fem dagar i veckan. Ett EU-direktiv skyddar medborgarna inom hela EU-området måste kunnas få sina post levererad hem dagar i veckan – men i direktivet finns inget om att det ska ska över en natt.



Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!