Postnord har fått utstå stark kritik under en längre tid. Foto: Mikael SjöbergPostnord har fått utstå stark kritik under en längre tid. Foto: Mikael Sjöberg
Postnord har fått utstå stark kritik under en längre tid.  Foto: Mikael Sjöberg
På Postnord beklagar man att leveransen blev som den blev för Johan. Foto: Emil Langvad/TTPå Postnord beklagar man att leveransen blev som den blev för Johan. Foto: Emil Langvad/TT
På Postnord beklagar man att leveransen blev som den blev för Johan. Foto: Emil Langvad/TT

Dumpade presenten på vägen utanför huset

Publicerad

Till slut levererade Postnord familjen Viklunds paket.

Men det låg inte i brevlådan och stod inte utanför dörren.

I stället dumpade Postnord paketet på vägen utanför huset, enligt Johan Viklund.

– Det är ofattbart, säger han.

– När jag kom hem så tänkte jag: "Vad i helvete?"

Så reagerade Johan Viklund, 31, när han kom hem till huset i Umeå.

Efter en tids strul med att få hem ett paket hade Postnord till slut levererat det Johans fru Frida Viklund beställt. Men paketet låg inte i brevlådan, och stod inte utanför dörren. Istället låg paketet på marken vid brevlådan, på vägen, 20 meter från huset, enligt Johan Viklund.

Ett par dagar tidigare hade Johan Viklund varit i kontakt med Postnord via telefon.

– Och två dagar senare så kommer man hem och tänker: "Vad är det som ligger bredvid brevlådan?" Hade jag svängt in till brevlådan och hämtat upp posten som jag brukar göra så hade jag kört över paketet, om man säger så, säger Johan.

Intill brevlådan låg alltså det beställda paketet.

Här låg paketet.Foto: Johan Viklund

 

Vad paketet innehåller vet inte Johan Viklund då det är tänkt som en present till honom på fars dag.

– Min fru sa att det där är din farsdagspresent så det var ju bra att du inte körde över den eller att den låg ännu längre ut på vägen, säger Johan, som menar att de åtminstone hade kunnat försöka ställa det avlånga paketet i brevlådan.

– Vem som helst kan ju sno det om det ligger på vägen. Det är ofattbart, säger han.

"Jag har svårt att förstå"

Johan Viklund har följt debatten kring Postnord, med missnöjda kunder och uteblivna leveranser på sistone. Han är märkbart irriterad men kan också skratta åt sin upplevelse som kund.

 

LÄS MER: Kundernas raseri mot Postnord

 

– Jag har eget företag och har varit anställd tidigare och skulle vi hålla på så där skulle vi inte ha något jobb kvar. Snacka om att missköta sina kunder. Jag förstår inte riktigt hur man tänker, säger han och fortsätter:

– Det är ju ett vinstdrivande företag och att sedan bete sig på det där viset mot sina kunder. Framför allt kunder som betalar för att de ska leverera en viss produkt till andra människor. Det är ju inte bara jag som slutdestination som drabbas, utan även leverantörer blir ju irriterade.

Johan Viklund.

Däremot vill inte Johan Viklund lägga all skuld på de som kör ut paket och leveranser.

– Jag har svårt att förstå hur man kan driva ett sådant företag, med en så stor organisation, men inte kunna leverera bättre. Felet ligger väl inte hos de som jobbar där. De kanske kan skita i det fullständigt också, givetvis, men jag tror att det kommer uppifrån. Att det är någon slags kultur som de har lagt till sig. Det är inte bra, säger han.

Svårt att bedöma

På Postnord beklagar man att leveransen blev som den blev för Johan.

– Jag läste hans inlägg men det man skulle behöva göra är att titta på när och vad som hände, så att man kan titta på vad som har hänt. Men rent generellt så är det väl så att man så klart inte ska lägga saker på marken, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Postnord.

Han har väl främst reagerat på att paketet placerades på marken.

– Jag förstår. Då skulle behöva titta på vad det var för sorts tjänst som paketet skickades med, och kan det vara så att det legat i brevlådan men ramlat ur för att det var för stort? Det är jättesvårt att säga. Men det är klart, det är ingen som ska lägga någonting på marken om det finns någonstans att ställa paketet.

Det är alltid svårt när man har att göra med ett specifikt fall där man inte vet exakt vad som har hänt, menar Maria Ibsén.

 

LÄS MER: Postnord protesterar mot utredarens förslag

 

– Men det är alltid avsändaren som bestämmer vilket sorts paket som ska skickas och om man ska kräva kvittens när det lämnas ut. Eller utan kvittens, och då kan man ju ställa det bredvid en brevlåda eller så, säger hon.

Samtidigt har Johan Viklund haft med flera olika leverantörer att göra genom jobbet. Postnord är inte ensamma, problematiken finns hos andra företag också, säger han.

– Alla är lika stora kålsupare allihop, tycker jag. Det är var och vartannat paket som försvinner och är på villovägar lite väl länge.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen