Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Drömfabriken" saknar 40 miljarder kronor

Från vänster: Northvolts vd Peter Carlsson, Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S), Västerås kommunaltråd Anders Teljebäck (S) och näringsminister Mikael Damberg.
Foto: Skellefteå kommun
Kommunalrådet Lorents Burman i mitten på bilden står på grustaget där Northvolts fabrik ska byggas.
Foto: Skellefteå kommun

Svenska företaget Northvolt planerar att bygga en fabrik för att tillverka batterier till elbilar – och backas av näringsminister Mikael Damberg, S. 

Men investerarna och de 40 miljarder kronor som satsningen kräver lyser med sin  frånvaro när första spadtaget ska tas om några månader.  

– Det är väldigt mycket pengar som ska till och det börjar bli dags att visa upp dem, säger Joakim Bornold, sparekonom hos Nordnet. 

På bilden står Northvolts vd Peter Carlsson med handen tryggt vilande på Skellefteås socialdemokratiska kommunalråd Lorents Burmans axel. Bredvid står partikamraterna, Västerås kommunalråd Anders Teljebäck och näringsminister Mikael Damberg. 

Från vänster: Northvolts vd Peter Carlsson, Skellefteås kommunalråd Lorents Burman (S), Västerås kommunaltråd Anders Teljebäck (S) och näringsminister Mikael Damberg.
Foto: Skellefteå kommun

Alla ler.

LÄS MER: Elpriset slog rekord efter stränga vintern

Fabriken ska skapa över 2000 jobbtillfällen

Bilden togs i samband med Northvolts presskonferens i Stockholm den 19 oktober förra året, då Peter Carlsson, före detta chef på Tesla, berättade att bolaget valt Skellefteå för sin planerade litiumjonbatterifabrik och att de skulle anlägga ett forskningscentrum i Västerås. 

– Vi är glada för beskedet. Det här kan bli en av Europas största etableringar. Valet av Skellefteå är ett styrkebesked för hela norra Sverige, sa Lorents Burman i ett pressmeddelande.

Fabriken uppskattas kunna skapa mellan 2 000 och 2 500 arbetstillfällen. 

– Det som skiljer dem från andra batteritillverkare är att de kommer bli ett av få bolag som kan tillverka batterier miljövänligt. Hur stor koldioxidförbrukning du har för att tillverka batterier är också intressant och då handlar det om vilken strömkälla du har för tillverkningen. Northvolt kommer först och främst att använda sig av vattenkraft, säger Joakim Bornold, sparekonom hos nätbanken Nordnet. 

LÄS MER: Se upp för detta när du väljer nytt elavtal

Bolaget behöver 40 miljarder kronor 

Han har själv träffat bolagsledningen. 

– Det är ett väldigt spännande bolag och ett väldigt spännande projekt. Med en väldigt osäker framtid. Och det gör att man är försiktig när det kommer till att investera i den här typen av projekt. 

Europeiska investeringsbanken har gått in med motsvarande 520 miljoner kronor i projektet. Svenska Energimyndigheten har skjutit till 146 miljoner kronor och Scania cirka 100 miljoner kronor.

Men det är fortfarande kaffepengar i sammanhanget. 

Bolaget behöver cirka 40 miljarder kronor för att gå i mål med fullskalig batteritillverkning. 

– I ett första skede behöver man 10-15 miljarder kronor för att bygga första delen av fabriken i Skellefteå, som man sedan kommer att bygga på. Det är väldigt mycket pengar som ska till och det börjar bli dags att visa upp dem, för att hålla det tempo man planerat. 

LÄS MER: Regeringens hot mot dyrare elnät

Planen: att börja bygga fabriken under 2018

Der första spadtaget för fabriken är tänkt att tas under andra halvan av 2018 och en första fjärdedel av fabriken är tänkt att vara klar och börja producera 2020. 

Peter Carlsson, Northvolts vd, tror fortfarande att pengarna ska komma fram så att batteriprojektet kan genomföras. Batterifabriken ska byggas i Skellefteå, forskning och utveckling ske i Västerås.
Foto: / TT NYHETSBYRÅN

2023 är planen att fabriken ska vara färdig och kunna producera 32 Gigawatt batterikapacitet per år. Det är ingen tvekan om att efterfrågan på batterier kommer vara enorm då den ska driva en stor del av framtidens fordonsflotta.  

Men investerarna håller sig borta, strykrädda efter tidigare erfarenheter.  

– Investerarna som satsat på grönt har blivit ganska brända, framför allt på solpaneler där konkurrensen varit mördande och många gått i konkurs. Så svårigheten för Northvolt är att många av de tänkbara investerarna varit med på det kostsamma solcellsracet, säger Joakim Bornold. 

Dagens industri, Di, har talat med investeringsproffset Charlie Thomas, ansvarig för uthålliga investeringar på fondjätten Jupiter som också lyfter fram Kinas totaldominans vad gäller solcellstillverkning – där regeringen såg till att pumpa in tillräckligt med pengar för att gå från en marknadsandel på 5 procent till 85 procent på fem år. 

LÄS MER: Rusning efter solcellsbidrag för att sänka elkostnaderna

Därför skyr investerarna Northvolts batterifabrik

Investerarnas skräck är att Kina kommer göra samma sak med marknaden för litiumjontillverkning. 

– Från ett investerarperspektiv är jag faktiskt ganska försiktig till rena batteriföretag. Det här är en sektor som kommer att utmärkas av nationell stolthet i Asien. Kina, Taiwan, Sydkorea och Japan kommer att leta sätt att försäkra sig om att deras industri blir världsledande. Från ett konsumentperspektiv är det bra, men riskerar att bli mycket dåligt ur ett lönsamhetsperspektiv, säger Charlie Thomas till Di

Vilka är det som ändå kan vara beredda att riskera en investering i svensk litiumjontillverkning? 

– Det som kanske känns naturligt är stora pensionsstiftelser eller liknande större institutioner som kanske kan ta sig an den här typen av lite mer riskfyllda investeringar och de som investerar med miljöfrågan i fokus. Sedan skulle EU kunna vara en ännu större finansiär. Det är strategiskt extremt viktigt för EU och Europa att det finns en inhemsk batteriproduktion, att det inte bara kommer från Kina. Det skulle kunna tala för Northvolt, säger Joakim Bornold. 



Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!