Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Doppresent till barnbarnet slogs sönder av Postnord

Pernilla och Dick Thunell med det trasiga bordet. Foto: Privat
Ett stort hål i bordet som skulle bli doppresent. Foto: Privat
På utsidan av det dubbla emballaget syntes ett stort jack på 10.17 centimeter. Något föremål tycks ha perforerat hela paketet inklusive doppresenten. Foto: Privat
Anstormningen av kundtjänst på Postnord har tvingat företaget till nyrekryteringar. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Pernilla och Dick Thunell beställde en fin doppresent till barnbarnet.

Men när paketet levererades av Postnord var bordet med barnets namn skrivet på sönderslaget med ett stort hål rakt igenom.

– Det är jättetråkigt, vi hinner inte få något nytt bord före dopet, säger Pernilla Thunell.

Kundernas klagomål i kommentarfältet på Postnords Facebooksida är som en lång följetong om ilska och frustration.

Det är försvunna paket och brev, försenade försändelser, saker som returnerats till avsändare utan att mottagaren aviserats och paket som utsatts för omild behandling.

Beställde doppresent de letat länge efter

Pernilla, 50, och Dick Thunell, 54, från Bankeryd i Jönköpings kommun tillhör skaran av drabbade och missnöjda Postnordkunder.

De beställde en doppresent till barnbarnet, det var ett bord med barnets namn och födelsedatum som de letat länge efter.

Men när de hämtade ut paketet hos det lokala postombudet på Ica försvann glädjen över den fina doppresenten.

Bordet har ett stort fult hål, och ett nytt hinner inte levereras före dopet. Foto: Privat

– Det var ett jack i wellpappen, 10 gånger 17 centimeter. När vi öppnade paketet såg vi att det var ett stort hål genom bordet, precis där namnet står. Det är något som slagits rakt igenom bordet, berättar Pernilla Thunell.

Pernilla åkte tillbaka till postombudet och försökte senare ringa till Postnord.

– Men där hamnar man i en telefonkö med 60 personer före. Vi kom aldrig fram till någon.

Får nytt bord - men efter dopet

Istället tog företaget som sålt möbeln över ärendet och de lovar dessutom att skicka ett nytt bord. Men den lär inte komma fram förrän nästa vecka, och dopet är på lördagen den 7 oktober.

Även om paketet skadats under transporten ska man reklamera hos avsändaren, uppger Postnord. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

– Företaget sa att det var den värsta transportskada de sett. Så det är klart det känns jättetråkigt. Nu fick jag gå och köpa nya doppresenter så det blir ju en extra kostnad också, säger Pernilla Thunell.

När de inte kom fram till Postnords kundservice skrev de ett argt inlägg på företagets Facebooksida i stället.

https://www.facebook.com/dick.thunell/posts/609542566102060:0

– Man har ju läst om sånt här och tänkt att det är jättetråkigt för de som drabbas. Men så händer det en själv och då känner man att det är ju verkligen så här illa, förklarar Pernilla Thunell.

"Förfärligt tråkigt att det blivit så här"

Anne Jiremar, presskommunikatör vid Postnord, säger att det normala förfarandet när man fått hem ett paket med trasigt innehåll är att vända sig till avsändaren.

Även om man skulle misstänka att skadan skett under transporten.

– Man vänder sig till avsändaren och reklamerar. Sedan gör avsändaren upp med oss om ersättning, uppger Anne Jiremar som samtidigt beklagar de långa telefonköerna hos Postnords kundtjänst.

– Det är förfärligt tråkigt att det blivit så här just nu. Det beror på att vi haft extremt höga volymer av paket senaste månaderna, vilket gjort att vi inte klarat av bemanningen till kundservice. Men vi jobbar för fullt med rekrytering och bemanning för att vi ska klara anstormningen.

 

LÄS MER: Sune gillrade fälla för brevbäraren

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!