Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Dominik” försökte lura Kerstin, 79, på pensionen

Kerstin Kron, 79, blev en dag kontaktad av bedragaren på Facebook.Foto: Privat

Kerstin Kron, 79, trodde hon funnit kärleken – men drabbades av en bedragare på Facebook.

Hon föll för hans charmiga och snälla mejl. Sedan ändrades allt när han försökte få Kerstin att skicka pengar för en påstådd knipa han hamnat i.

– Jag vill varna andra äldre, säger Kerstin som både drabbats av hjärtbesvär och känt sig tvingad att flytta till en ny stad på grund av rädsla för bedragaren.

Bedrägerierna mot äldre ökar i Sverige. Kerstin Kron drabbades av ett bedrägeriförsök som svider mest på det personliga planet. 79-åringen, ensamstående och hjärtsjuk pensionär, trodde hon funnit en vän på nätet.

Den trevlige "Dominik" som en dag skrev till henne på Facebook. Han beskrev sig själv som en maskiningenjör från England som arbetade på ett fartyg.

Skrev att han var änkling

Det blev många mejl och Kerstin föll till en början för hans charmiga sätt.

– Det var gulliga mejl och han skrev att han ville träffa mig. Han berättade att hans fru hade gått bort och jag är själv änka, berättar Kerstin Kron.

Mannen ville att Kerstin skulle skriva till honom på hans privata mejladress. Hans mejl var författade på dålig svenska, troligen översatta från ett annat språk med Google translate eller liknande program. Han avslutade alltid mejlen med "JAG ÄLSKAR DIG".

Den 19 september skrev han:

 "Älskling, jag vet att det inte är lugnt länge vi träffas men jag älskar dig så mycket och vid denna tid av min förvirring behöver jag bara lita på och jag litar mig fullt ut på dig. Det här är verkligen en dröm som är verklighet och jag har lärt mig att ta livet som det händer när jag kommer ihåg att allt händer av en anledning".

Därefter påstod "Dominik" att han hamnat i nöd och behövde Kerstins hjälp. Hans fartyg var strandat på "en ö utanför Indonesien" och han var rädd att blir rånad.

 

Mannens plan var att lura Kerstin till ett Western union-kontor där hon skulle överföra 9 000 kronor till honom.Foto: CHRISTER WAHLGREN

 

Därför ville mannen skicka värdesaker och viktiga dokument i ett paket till Kerstin. Problemet var att någon behövde betala frakten på paketet genom att gå och sätta in 850 euro (cirka 9 000 kronor) på ett speciellt konto.

Denna någon var Kerstin. "Dominik" hoppades att hon skulle svälja betet.

– Jag tyckte lite synd om honom men det var för mycket pengar att betala. Och vi hade faktiskt aldrig träffats.

Polisen ringde efter ambulans

Kerstin kände tvivlet växa inom sig. Hon gick till polisen och berättade om kontakten med "Dominik". Plötsligt blev stressen för mycket för Kerstin som drabbades av  hjärtbesvär inne på stationen. Polisen ringde ambulans, hon hade fått förmaksflimmer. Efteråt avrådde man Kerstin från att ha mer med mannen att göra.

 

"Dominik" ville ha 850 euro. Om Kerstin gått med på detta hade bedragaren, enligt känt modus operandi, sannolikt försökt lura henne på mer pengar.Foto: BRUNELLESCO TORRINI / AP PRESSENS BILD

"Dominik" skickade flera nya mejl där han uppmanade Kerstin att gå till ett Western Union-kontor och betala. Men det gjorde hon aldrig.

– Då blev han arg och sur och tyckte jag var en dålig människa som inte kunde hjälpa honom, förklarar Kerstin. 

Hon har förstått att någon "Dominik" finns inte och bilderna han skickade var troligen plockade från någon ovetande persons konto i sociala medier.

Mannen fortsatte att tjata om pengarna i ytterligare några mejl innan han tystande.

 "Snälla älskling om du vet att du älskar och du bryr dig om mitt liv , trots allt, hjälp mig och gör denna betalning så att jag kommer att vara fri från all denna röra, tack älskling, skriv till mig nu. JAG ÄLSKAR DIG", skrev han den 2 oktober.

Kerstin polisanmälde "Dominik" för försök till bedrägeri. 

– Polisen tog emot anmälan men sa att det var ett mycket svårutrett fall. De visste ju inte hur de skulle få tag på honom. Så de la ned fallet.

 

Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter har sett många liknande fall tidigare.Foto: BROTTSCENTRALEN

Kerstin Kron vill ändå att det hon råkade ut för ska bli känt så att andra äldre människor kan varnas.

– Min uppmaning till andra är att vara försiktiga om man plötsligt blir kontaktad av folk man inte känner.

Hon har mått väldigt dåligt av det inträffade. Att hon föll för en person som bara var bedragarens påhittade identitet. 

– Jag känner mig jättedum för att jag gick på det. Men också besviken på personen som gjort det här.

Har varit orolig för att bli uppsökt

Kerstin var så orolig att hon skulle kunna bli uppsökt av bedragaren att hon flyttade från en mindre ort på landsbygden till Stockholm.

– Jag var himla rädd och det var så jobbigt. I storstaden kan jag vara mer anonym, berättar hon.

Jan Olsson, expert vid polisens nationella bedrägericenter har sett liknande fall tidigare.

Han kan lugna Kerstin Kron med att bedragarna i princip aldrig skulle ägna tid åt att söka upp sina offer på plats.

– Det här är professionella bedragare, de gör inget annat än att lura folk. De har kanske 100 kontakter samtidigt och de märker genast vilka som kan bli lurade. Misslyckas de med en fortsätter de med nästa och Kerstin behöver inte vara orolig för att bli uppsökt, säger Jan Olsson.

Men att få tag på och åtala bedragaren?

– Sannolikt leder inte en utredning någonstans, svarar Olsson.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!