Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klart: Astra Zeneca förlorar ”Solsidan”-striden om Losec

Foto: FOTO: MORGAN NORMAN/SÖDERBERG A / Foto: Morgan Norman/Söderberg Agentur/TV4

Den receptfria magsårsmedicinen Losec var storsponsor till ”Solsidan” i TV4.

Tillverkaren Astra Zenecas jättesatsning möttes av hårds kritik och Läkemedelsverket hotade med miljonvite om inte reklamen blev mer informativ.

Nu meddelar Högsta förvaltningsdomstolen att målet inte tas upp till prövning, en hård smäll för läkemedelsgiganten.

Det var 2015 som Astra Zeneca drog i gång en massiv reklamkampanj för sin storsäljande magsårsmedicin Losec i anslutning till komedisuccén ”Solsidan” på TV4.

Reklamkampanjen lanserades efter det att Losec började säljas receptfritt i vanliga butiker. 

Reklamen ansågs av flera läkare och experter innehålla alltför lite information om läkemedlets effekter och biverkningar. En läkare som Expressen pratade med då beskrev bland annat att läkemedlet för med sig en rad risker som det inte informerades om på reklamplats.

Läkemedelsverkets krav

I december samma år krävde Läkemedelsverket att Astra Zeneca skulle lämna en rad angivna upplysningar i anslutning till reklamen, samt ”en lätt läsbar uppmaning” om att noga ta del av informationen på bipacksedeln.

Beslutet förenades med ett löpande miljonvite. Förvaltningsrätten mildrade i fjol upplysningskravet bara på några punkter, och rubbade inte beloppet i vitesdelen. Kammarrätten slog sedan fast beslutet, varpå Astra Zeneca alltså överklagade till högsta instans, skriver Nyhetsbyrån Siren.

Enligt Astra Zenecas egna uppgifter exponerades reklamfilmen cirka 33 miljoner gånger via reguljär tv. 

Högsta förvaltningsdomen fastställer nu tidigare beslut och skriver att det inte kommit fram skäl att meddela prövningstillstånd.

Aztra Zeneca: ”Upplysningar har funnits”

Astra Zeneca har kämpat hårt mot att upphäva beslutet om vite och bland annat hävdat:

”De upplysningar som är nödvändiga att lämna i marknadsföring av Losec till allmänheten har funnits med i den aktuella reklamfilmen. Bedömningen av vilken information som är nödvändig för att ett läkemedel ska användas på ett korrekt sätt ska göras med utgångspunkt i bipacksedeln.”

Nu meddelar dock Högsta förvaltningsdomstolen att målet inte tas upp till prövning.

Enorm försäljningssuccé

Det var 1992 som den svenska läkemedelsjätten (som då enbart hette Astra) fick patent på magsårsmedicinen man utvecklat och tagit fram.

Namnet blev Losec och var företagets storsäljare under tio års tid. 1996 stod medicinen för 45 procent av Astras hela omsättning.

2002 förlorade man sitt patent.

TV: Läkemedel har störst miljöpåverkan hos konsumenter

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!