Johan Saxerud är huvudmannen bakom två bolag som nu döms. Foto: / NWT JONNY OHLSSONJohan Saxerud är huvudmannen bakom två bolag som nu döms. Foto: / NWT JONNY OHLSSON
Johan Saxerud är huvudmannen bakom två bolag som nu döms. Foto: / NWT JONNY OHLSSON
Carolina Andersson på konsumentombudsmannen: ”Vi är mycket nöjda med domen.”Carolina Andersson på konsumentombudsmannen: ”Vi är mycket nöjda med domen.”
Carolina Andersson på konsumentombudsmannen: ”Vi är mycket nöjda med domen.”

Dömd: Lurade äldre teckna abonnemang

Publicerad

Telefonbolagen hittade sina offer bland gamla och dementa – och lurade dem att teckna dyra abonnemang.

Nu har domen fallit:

Telefonskojarnas hela affärsidé förkastas av rätten som samtidigt dömer de ansvariga att böta 470 000 kronor.

– Det är de absolut värsta fulsäljarna vi sett, säger Carolina Andersson, processråd på konsumentombudsmannen.

Patent- och marknadsdomstolen dömer Svenska Elbolaget Försäljning AB i konkurs och Svenska Telebolaget AB för överträdelser av bland annat marknadsföringslagen.

Dessutom hålls personerna bakom bolagen ansvariga.

Johan Saxerud, 34, har huvudrollen och står bakom båda företagen, varav det ena tillsammans med en 27-åring i Karlstad.

De båda företagen sålde el- och telefonabonnemang via telefon. De tog betalt för tjänster som konsumenterna inte beställt och kryddade med olagliga extraavgifter.

Nu dömer domstolen de båda bolagen och personerna bakom för överträdelser av bland annat marknadsföringslagen.

 

LÄS MER: Äldre luras att teckna dyra abonnemang 

 

Affärsidén: Lura äldre personer

Affärsidén var att lura äldre personer, de flesta över 80. Även personer som ”nixat” sin telefon blev uppringda.

– Det är upprörande att höra hur säljarna har gått på de äldre. Många har inte kunnat freda sig, de har bett att få avsluta samtalet, men säljaren har bara fortsatt att pressa på. Trots att de uppringda inte har beställt något abonnemang har de fått en faktura på posten, säger Carolina Andersson, processråd vid konsumentombudsmannen, KO.

På en av ljudfilerna som använts i bevismaterialet hör man hur en äldre person, 71-åriga pensionären Sten-Olov Bjurell, vädjar till telefonbolaget att avsluta samtalet.

”Jag har så ont i ryggen, jag vill sluta”, ber Sven-Olov säljaren.

Dock förgäves – säljaren lyckades få honom att teckna ett kostsamt telefonabonnemang.

En månad senare avled Sten-Olov Bjurell. 

Det inspelade samtalet användes som bevismaterial i rätten. Hans familj har inte följt processen men tycker att det känns bra när de nås av beskedet om domen.

– Det är helt rätt att de döms, efter att de bråkat med personer som är så svaga, säger svägerskan Irene Bjurell.

Detta innebär domen

Domstolen konstaterar nu att de båda personerna bakom företagen måste ha varit kunniga i de regler som gäller för marknadsföring via telefon, eftersom de varit verksamma i flera bolag med liknande verksamhet. Trots det har de inte agerat och försökt ändra på säljmetoderna.

– Det verkar som de tjänar väldigt mycket pengar under kort tid. De ringer runt under en kort period och skickar ut fakturor. Många blir rädda och betalar när hot om inkasso kommer, säger Carolina Andersson.

 

LÄS MER: Utpekade skojarens advokat hoppar av

 

Domen mot de två företagen innebär bland annat:

Både företagen och de båda personerna förbjuds att kräva betalning för en tjänst som konsumenten inte har beställt.

De förbjuds att kontakta personer som har registrerat sin telefon i NIX-registret.

De måste också lämna tydlig och korrekt information om ångerrätten och om eventuella avgifter och kostnader som tillkommer. 

Svenska Elbolaget har tagit ut en fakturaavgift och tagit betalt i förskott trots att det är förbjudet i el-lagen. Personen bakom Svenska Elbolaget riskerar ett vite på en miljon kronor om han skulle bryta mot domstolens förbud och krav. Bolaget ska också betala en marknadsstörningsavgift på 120 000 kronor.

Svenska Telebolaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 350 000 kronor. Bolaget och de båda personerna bakom riskerar ett vite på en miljon kronor vardera om de bryter mot domstolens förbud och krav.

 – Det här är ytterligare en dom som visar att man inte kan hålla på så här. Vi ser att branschen blivit något bättre efter de senaste domarna. Vitesföreläggandena är höga och det avskräcker, säger Carolina Andersson till Dina Pengar.

 

LÄS MER: Kunder lurades att de vunnit tävling – företag döms

 

Har sagt att han skäms

Dina Pengar söker Johan Saxerud och hans 27-årige medhjälpare. Tidigare har Saxerud sagt att han skäms över samtalen och medgett att de fel som har begåtts är hans ansvar.

– Det gick väldigt fort under en väldigt kort period. Det är mycket möjligt att vi växte för fort mot vad våra rutiner tillät, sa Johan Saxerud till Expressen i september i fjol.

Då sa han också att han hade rensat upp i företaget och tagit lån för att lyfta det.

 

LÄS MER: "Jag skäms över de här samtalen" 

 

För konsumenter som varit eller är indragna i liknande processer kan den här domen komma till nytta för att komma ut avtal som man inte anser sig tecknat.

– Vi gör allt för att den här verksamheten ska upphöra och vi har fler mål på gång mot liknande företag i höst, säger Carolina Andersson.

– Det är samma fula metoder, man ringer runt till äldre och utger sig för att representera operatörer.

Så agerar du om du drabbats

Om man fått en faktura på något man inte beställt är det viktigt att bestrida den direkt.

Ofta skickar det oseriösa företaget den vidare till inkasso, där man ska fortsätta bestrida räkningen.

 

LÄS MER: Bertil, 74, har över 50 telefonabonnemang 

 

Det är inte ovanligt att den sen går till Kronofogden, och här är det av största vikt att fortsätta bestrida.

– Då ligger det på bolagen att ta ärendet vidare till domstol för att bevisa avtalet. Och det är det ingen som gör eftersom man vet att man förlorar, säger Carolina Andersson.

Men äldre personer är ofta inte lika benägna att ha is i magen och driva processerna. Enligt Carina Andersson har man till och med ringt runt till demensboenden för att sälja abonnemang.

– Det blir extra svårt när det handlar om gamla personer som inte minns vad man gjort.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen