Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Disney och McDonald's bojkottar Youtube

Youtube kritiseras för att pedofiler kunnat använda kommentarsfälten till barnpornografi. Foto: DANNY MOLOSHOK / AP FR161655 AP
McDonalds stoppar annonser tills vidare. Foto: AP

Strömningssajten Youtube drabbas av flera stora avhopp bland viktiga annonsörer.

Disney, McDonald's och Epic Games stoppar sina annonser efter avslöjandet att pedofiler använder Youtube för att byta barnpornografi med varandra. Det rapporterar Variety. 

Vloggaren Matt Watson avslöjade i ett inlägg på sin Youtubekanal hur strömningssajtens automatiska algoritmer skapar en hemligt ”ormbo” där pedofiler byter barnpornografi med varandra.

– Det är avskyvärt, säger Watson i videobloggen.

Stora annonsörer stoppar tills vidare

Efter avslöjandet har flera stora annonsörer reagerat kraftigt. Enligt nyhetsbyrån Bloomberg har Disney tills vidare stoppat sin annonsering på Youtube, liksom Epic Games som gör spelsuccén Fortnite, McDonald's och livsmedelsjätten Nestlé.

Även Ikeas reklamfilmer ska ha visats på Youtube i samband med de nu uppmärksammade klippen.

Youtube kritiseras i sopciala medier för hur man hanterar oönskade kommentarer på strömningssajten. Foto: DANNY MOLOSHOK / AP FR161655 AP

Youtube, som ingår i Google, har enligt Variety avslutat 400 konton och kanaler i samband med avslöjandet om den hemliga pedofilringen.  Man ska även ha raderat kommenterar till tiotals miljoner videor.

”Vi har klara regler som förbjuder detta”

– Vi har klara regler som förbjuder allt innehåll, även kommentarer, som innebär en risk för minderåriga, säger en talesperson för Youtube enligt Variety.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!