Discoverys anmälan mot Comhem stoppas

Publicerad

Discoverys anmälan mot Comhem läggs ner.

Konkurrensverket har beslutat att inte gå vidare med fallet.

Konkurrensverket har beslutat att inte gå vidare med tv-programbolaget Discoverys anmälan av Comhem, som gällde missbruk av dominerande ställning.

Det framgår av ett beslut från Konkurrensverket, KKV.

– Det som har framkommit i ärendet ger inte tillräckliga skäl för Konkurrensverket att prioritera en fortsatt utredning av ärendet. Vid denna bedömning har Konkurrensverket bland annat vägt in att parterna nu har kommit överens om ett nytt distributionsavtal, skriver KKV i sitt beslut.

Den 6 september lämnade Discovery in ett klagomål mot Comhem gällande missbruk av dominerande ställning. Discovery hävdade att Comhem pålade oskäliga och diskriminerande handelsvillkor i förhandlingarna om distribution av Discoverys tv-kanaler genom Comhem/Boxers tv-distributionsplattformar.

Comhem har bestridit Discoverys klagomål.

Distributionsavtalen mellan Discovery och Com Hem/Boxer löpte ut den 31 augusti 2017.

Eftersom parterna inte kunde enas om nytt avtal förlorade miljoner kunder ett antal kanaler i bråket.

 Nya distributionsavtal träffades mellan Discovery och Com Hem/Boxer den 13 september.

Beslutet kan inte överklagas, uppger Konkurrensverket.

NYHETSBYRÅN DIREKT

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen