Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Digital brevlåda – så fungerar det

Du slipper sitta i ett blankett och dokumentkaos med digital brevlåda. Dessutom får du din skatteåterbäring tidigare än de som inte har digital brevlåda. Foto: THOMAS ENGSTRÖM

Vad är en digital brevlåda egentligen? 

Och varför ska jag ha en sådan? 

Här är allt du behöver veta om digitala brevlådor. 

Har du en digital brevlåda?

Vad är en digital brevlåda? 

Svaret finns i namnet: Det är en brevlåda dit du får viss sorts post – från myndigheter, kommuner och, i vissa fall, från företag – digitalt i stället för i pappersform. 

Systemet med digitala brevlådor är förstås bra för miljön, men säkerheten är en annan fördel. 

Du loggar nämligen in till din digitala brevlåda med hjälp av e-legitimation, exempelvis bank-id. Det minskar risken för att din viktiga post hamnar på villovägar. Dessutom får du den snabbare. 

Även företag kan ha digitala brevlådor. 

 

Var finns den digitala brevlådan?

På Skatteverkets hemsida finns länkar till fyra olika företag som erbjuder digitala brevlådor: Digimail, Kivra, EBoks och Min myndighetspost. Du registrerar sin brevlåda på brevlådeoperatörens hemsida. En digital brevlåda är gratis. 

Kivra är en av de digitala brevlådorna där du kan registrera dig och få skatteåterbäringen tidigt.

Är du osäker på om du redan har en digital brevlåda går det enkelt att kolla genom att logga in på Mina sidor på Skatteverkets hemsida och se efter. 

Hur vet jag om det kommit post i den digitala brevlådan?

De olika brevlådeoperatörerna har olika rutiner för att meddela när du har fått post. Man kan till exempel få ett sms eller mejl. 

På brevlådeoperatörernas hemsidor går det att läsa om rutinerna för meddelanden och, förstås, vilka myndigheter och företag som man kan få post ifrån. 

Vad har den digitala brevlådan att göra med mina skattepengar? 

Har du en digital brevlåda och angett ett konto dit skatteåterbäringen ska betalas kan man få pengarna redan i början av april. 

I år gäller detta: Senast den 28 mars ska du ha skaffat en digital brevlåda samt angett ett konto dit skattepengarna ska betalas. Tiden är utsträckt, från början sa Skatteverket att det var den 1 mars som gällde som sista dag. 

Senast den 28 mars måste du godkänna din deklaration via någon av e-tjänsterna för att få pengar tillbaka direkt efter påskhelgen. Foto: JEANETTE ANDERSSON / SKATTEVERKET

Om du godkänner deklarationen senast 28 mars – utan att göra några förändringar – kommer pengarna redan 5 eller 6 april.  Men det är viktigt att du senast fredagen den 23 mars registrerar vilket bankkonto dit pengarna ska skickas. Och det måste vara ett konto som är ditt, annars godkänns inte kontot.

Vad kan jag göra mer? 

Brevlådeoperatörerna erbjuder olika tjänster, exakt vilka varierar. 

Men i regel kan du; betala fakturor, signera dokument, arkivera och spara dokument, samt dela räkningar med dina anhöriga via den digitala brevlådan.     

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!