Di-gruppen köper tidningen Dagens Samhälle

På torsdagen meddelade Di-gruppen att man köpt 100 procent av nyhetstidningen Dagens Samhälle.

– Behoven är enorma inom den kommunala sektorn just nu och här har Dagens Samhälle en väldigt viktigt uppgift att lyfta upp just de frågorna, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri och affärschef för Di-gruppen.

Di-gruppen, som är en del av Bonnier News, köper Dagens Samhälle av arbetsgivarorganisationen SKL, Sveriges kommuner och landsting.

Dagens Samhälle grundades 2004 och bevakar både ekonomi, politik och offentliga affärer. Tidningen har 47 000 läsare i veckan, enligt Orvesto Näringsliv 2019.

Vikten av att belysa frågor som rör den kommunala sektorn trycker Dagens industris chefredaktör Peter Fellman särskilt mycket på:

– Vi vill fortsätta att utveckla Dagens Samhälles journalistik tillsammans med den kunniga redaktionen, och stärka positionen som den naturliga mediala mittpunkten för frågor inom kommuner och regioner, säger han till den egna tidningen.

”Känns helt rätt”

Enligt Dagens industri säkras Dagens Samhälles redaktionella oberoende genom affären. Tidningen skriver även att varumärket ”kan dra nytta av fördelarna med att tillhöra ett stort och etablerat mediehus”.

Genom affären förvärvar Dagens industri även e-tjänsten Dagens Samhälle Insikt, där läsarna erbjuds information om köp av varor och tjänster samt analyser om hur offentliga medel används.

– Det här känns helt rätt. Vi kommer att bli en del av en koncern med stor erfarenhet av det nya digitala medielandskapet och med stor respekt för det publicistiska innehållet. Jag ser bara fördelar för oss, säger Olov Carlsson, chefredaktör och vd på Dagens Samhälle.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!