Detaljerna som lockar spekulanter till visning

Om svenskarna får välja ska det helst finnas öppen spis i den framtida bostaden.
Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Balkonger är populära – och brukar dra upp värdet vid försäljning av bostadsrätt.
Foto: Colourbox / JOHAN MOLLERBERG
Balkonger och uteplatser är hårdvaluta vid en försäljning – och en av de saker som lockar svenskarna mest när de ska på visning.
Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
"Vi som mäklarfirma lyfter fram dessa attribut och försöker optimera de bra sakerna", säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling.
Foto: Pressbild
Svensk fastighetsförmedling har för femte året i rad genomfört sin undersökning "Trendrapporten".
Foto: Pressbild/Svensk fastighetsförmedling

Öppen spis, balkong och högt i tak.

Det är några av de saker som lockar mest när svenskarna ska gå på visning.

– Det är attribut som är svårt att renovera sig till, säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling.

Drygt fyra av tio svenskar lockas till visning om det finns en öppen spis i bostaden, medan tre av tio vill ha kakelugn. Det visar den färska undersökningen "Trendrapporten" från Svensk fastighetsförmedling.

Förutom kakelugn eller öppen spis vill svenska bostadsköpare bland annat ha balkong och högt i tak.


LÄS MER: Povels villa svårsåld – priset sänkt med fem miljoner 


"Attribut som höjer värdet"

– Vi känner igen oss i listan. Det här är attribut jag tror kommer att ligga i topp även om fem år, säger Kasper Isgren, franchisetagare för Svensk fastighetsförmedling i Malmö.

Han fortsätter:

– Det är till exempel svårt att renovera sig till en takhöjd. Detta är beständiga kvalitetsattribut som efterfrågas och därmed avspeglar sig på värdet av bostaden.

Och då främst balkongen – som i många fall kan öka värdet på bostaden betydligt.

– Ska man staka ut något slags kravlista bland köparna tror jag att balkong finns där i nio fall av tio och är den av de fyra attributen i toppen som kan vara direkt avgörande, säger Kasper Isgren.


LÄS MER: Falkengrens klipp – 30 miljoner i vinst på villan


Det vill svenskarna ha i bostaden

Efter öppen spis, balkong, kakelugn och takhöjd lockas svenskarna av bland annat garage, walk-in-closet, förråd och tvättmaskin när de letar sitt framtida drömboende. Heltäckningsmatta, biljardbord och vinkyl däremot – det lockar inte på långa vägar lika mycket.

– En del av dessa saker är inredningsdetaljer och där svänger trenderna lite mer, säger Kasper Isgren.


Detta lockas svenskarna av på visning

Öppen spis: 42 procent.

Balkong: 38 procent.

Kakelugn: 31 procent.

Takhöjd: 30 procent.

Garage: 29 procent.

Walk-in-closet: 28 procent.

Förråd: 26 procent.

Tvättmaskin: 26 procent.

Pool: 22 procent.

Bastu: 17 procent.

Jacuzzi: 16 procent.

Inbyggt ljudsystem: 10 procent.

Marmorgolv: 8 procent.

Spröjsade fönster: 8 procent.

Stuckatur: 8 procent.

Vinkyl: 4 procent.

Biljardbord: 3 procent.

Heltäckningsmatta: 1 procent.

Ingen av ovanstående: 7 procent.

Tveksam, vet ej: 9 procent.

Källa: Svensk fastighetsförmedling


Så många vill gå på digital visning

Trendrapporten är genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av Svensk fastighetsförmedling. Drygt 2 300 personer har svarat på frågor i undersökningen, som enligt Svensk fastighetsförmedling är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Rapporten visar också att 16 procent av de tillfrågade svenskarna kan tänka sig att gå på digitala visningar i framtiden – medan 70 procent vill fortsätta gå på traditionella.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!