Om svenskarna får välja ska det helst finnas öppen spis i den framtida bostaden. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅNOm svenskarna får välja ska det helst finnas öppen spis i den framtida bostaden. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Om svenskarna får välja ska det helst finnas öppen spis i den framtida bostaden. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Balkonger är populära – och brukar dra upp värdet vid försäljning av bostadsrätt. Foto: Colourbox / JOHAN MOLLERBERGBalkonger är populära – och brukar dra upp värdet vid försäljning av bostadsrätt. Foto: Colourbox / JOHAN MOLLERBERG
Balkonger är populära – och brukar dra upp värdet vid försäljning av bostadsrätt. Foto: Colourbox / JOHAN MOLLERBERG
Balkonger och uteplatser är hårdvaluta vid en försäljning – och en av de saker som lockar svenskarna mest när de ska på visning. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅNBalkonger och uteplatser är hårdvaluta vid en försäljning – och en av de saker som lockar svenskarna mest när de ska på visning. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
Balkonger och uteplatser är hårdvaluta vid en försäljning – och en av de saker som lockar svenskarna mest när de ska på visning. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
"Vi som mäklarfirma lyfter fram dessa attribut och försöker optimera de bra sakerna", säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling. Foto: Pressbild"Vi som mäklarfirma lyfter fram dessa attribut och försöker optimera de bra sakerna", säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling. Foto: Pressbild
"Vi som mäklarfirma lyfter fram dessa attribut och försöker optimera de bra sakerna", säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling. Foto: Pressbild
Svensk fastighetsförmedling har för femte året i rad genomfört sin undersökning "Trendrapporten". Foto: Pressbild/Svensk fastighetsförmedlingSvensk fastighetsförmedling har för femte året i rad genomfört sin undersökning "Trendrapporten". Foto: Pressbild/Svensk fastighetsförmedling
Svensk fastighetsförmedling har för femte året i rad genomfört sin undersökning "Trendrapporten". Foto: Pressbild/Svensk fastighetsförmedling

Detaljerna som lockar spekulanter till visning

Publicerad

Öppen spis, balkong och högt i tak.

Det är några av de saker som lockar mest när svenskarna ska gå på visning.

– Det är attribut som är svårt att renovera sig till, säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling.

Drygt fyra av tio svenskar lockas till visning om det finns en öppen spis i bostaden, medan tre av tio vill ha kakelugn. Det visar den färska undersökningen "Trendrapporten" från Svensk fastighetsförmedling.

Förutom kakelugn eller öppen spis vill svenska bostadsköpare bland annat ha balkong och högt i tak.

 

LÄS MER: Povels villa svårsåld – priset sänkt med fem miljoner 

 

"Attribut som höjer värdet"

– Vi känner igen oss i listan. Det här är attribut jag tror kommer att ligga i topp även om fem år, säger Kasper Isgren, franchisetagare för Svensk fastighetsförmedling i Malmö.

Han fortsätter:

– Det är till exempel svårt att renovera sig till en takhöjd. Detta är beständiga kvalitetsattribut som efterfrågas och därmed avspeglar sig på värdet av bostaden.

Och då främst balkongen – som i många fall kan öka värdet på bostaden betydligt.

– Ska man staka ut något slags kravlista bland köparna tror jag att balkong finns där i nio fall av tio och är den av de fyra attributen i toppen som kan vara direkt avgörande, säger Kasper Isgren.

 

LÄS MER: Falkengrens klipp – 30 miljoner i vinst på villan

 

Det vill svenskarna ha i bostaden

Efter öppen spis, balkong, kakelugn och takhöjd lockas svenskarna av bland annat garage, walk-in-closet, förråd och tvättmaskin när de letar sitt framtida drömboende. Heltäckningsmatta, biljardbord och vinkyl däremot – det lockar inte på långa vägar lika mycket.

– En del av dessa saker är inredningsdetaljer och där svänger trenderna lite mer, säger Kasper Isgren.

 

Detta lockas svenskarna av på visning

Öppen spis: 42 procent.

Balkong: 38 procent.

Kakelugn: 31 procent.

Takhöjd: 30 procent.

Garage: 29 procent.

Walk-in-closet: 28 procent.

Förråd: 26 procent.

Tvättmaskin: 26 procent.

Pool: 22 procent.

Bastu: 17 procent.

Jacuzzi: 16 procent.

Inbyggt ljudsystem: 10 procent.

Marmorgolv: 8 procent.

Spröjsade fönster: 8 procent.

Stuckatur: 8 procent.

Vinkyl: 4 procent.

Biljardbord: 3 procent.

Heltäckningsmatta: 1 procent.

Ingen av ovanstående: 7 procent.

Tveksam, vet ej: 9 procent.

Källa: Svensk fastighetsförmedling

 

Så många vill gå på digital visning

Trendrapporten är genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av Svensk fastighetsförmedling. Drygt 2 300 personer har svarat på frågor i undersökningen, som enligt Svensk fastighetsförmedling är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Rapporten visar också att 16 procent av de tillfrågade svenskarna kan tänka sig att gå på digitala visningar i framtiden – medan 70 procent vill fortsätta gå på traditionella.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen