Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Detaljerna som lockar spekulanter till visning

Om svenskarna får välja ska det helst finnas öppen spis i den framtida bostaden. Foto: / EXPRESSEN / TT NYHETSBYRÅN
Balkonger är populära – och brukar dra upp värdet vid försäljning av bostadsrätt. Foto: Colourbox / JOHAN MOLLERBERG
Balkonger och uteplatser är hårdvaluta vid en försäljning – och en av de saker som lockar svenskarna mest när de ska på visning. Foto: Jessica Gow / TT NYHETSBYRÅN
"Vi som mäklarfirma lyfter fram dessa attribut och försöker optimera de bra sakerna", säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling. Foto: Pressbild
Svensk fastighetsförmedling har för femte året i rad genomfört sin undersökning "Trendrapporten". Foto: Pressbild/Svensk fastighetsförmedling

Öppen spis, balkong och högt i tak.

Det är några av de saker som lockar mest när svenskarna ska gå på visning.

– Det är attribut som är svårt att renovera sig till, säger Kasper Isgren på Svensk fastighetsförmedling.

Drygt fyra av tio svenskar lockas till visning om det finns en öppen spis i bostaden, medan tre av tio vill ha kakelugn. Det visar den färska undersökningen "Trendrapporten" från Svensk fastighetsförmedling.

Förutom kakelugn eller öppen spis vill svenska bostadsköpare bland annat ha balkong och högt i tak.

 

LÄS MER: Povels villa svårsåld – priset sänkt med fem miljoner 

 

"Attribut som höjer värdet"

– Vi känner igen oss i listan. Det här är attribut jag tror kommer att ligga i topp även om fem år, säger Kasper Isgren, franchisetagare för Svensk fastighetsförmedling i Malmö.

Han fortsätter:

– Det är till exempel svårt att renovera sig till en takhöjd. Detta är beständiga kvalitetsattribut som efterfrågas och därmed avspeglar sig på värdet av bostaden.

Och då främst balkongen – som i många fall kan öka värdet på bostaden betydligt.

– Ska man staka ut något slags kravlista bland köparna tror jag att balkong finns där i nio fall av tio och är den av de fyra attributen i toppen som kan vara direkt avgörande, säger Kasper Isgren.

 

LÄS MER: Falkengrens klipp – 30 miljoner i vinst på villan

 

Det vill svenskarna ha i bostaden

Efter öppen spis, balkong, kakelugn och takhöjd lockas svenskarna av bland annat garage, walk-in-closet, förråd och tvättmaskin när de letar sitt framtida drömboende. Heltäckningsmatta, biljardbord och vinkyl däremot – det lockar inte på långa vägar lika mycket.

– En del av dessa saker är inredningsdetaljer och där svänger trenderna lite mer, säger Kasper Isgren.

 

Detta lockas svenskarna av på visning

Öppen spis: 42 procent.

Balkong: 38 procent.

Kakelugn: 31 procent.

Takhöjd: 30 procent.

Garage: 29 procent.

Walk-in-closet: 28 procent.

Förråd: 26 procent.

Tvättmaskin: 26 procent.

Pool: 22 procent.

Bastu: 17 procent.

Jacuzzi: 16 procent.

Inbyggt ljudsystem: 10 procent.

Marmorgolv: 8 procent.

Spröjsade fönster: 8 procent.

Stuckatur: 8 procent.

Vinkyl: 4 procent.

Biljardbord: 3 procent.

Heltäckningsmatta: 1 procent.

Ingen av ovanstående: 7 procent.

Tveksam, vet ej: 9 procent.

Källa: Svensk fastighetsförmedling

 

Så många vill gå på digital visning

Trendrapporten är genomförd av Kantar Sifo, på uppdrag av Svensk fastighetsförmedling. Drygt 2 300 personer har svarat på frågor i undersökningen, som enligt Svensk fastighetsförmedling är riksrepresentativ och statistiskt säkerställd.

Rapporten visar också att 16 procent av de tillfrågade svenskarna kan tänka sig att gå på digitala visningar i framtiden – medan 70 procent vill fortsätta gå på traditionella.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!