Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Designern Filippa K: ”Jag kan inte bära andra svenska märken”

Filippa Knutsson bakom succémärket Filippa K, berättar att hon inte kan bära andra svenska märken än sitt eget.
Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES
2011 lämnade hon märket efter 18 år, för att enbart sitta kvar i styrelsen.
Foto: ROGER VIKSTRÖM

Designern Filippa Knutsson, grundaren bakom succémärket Filippa K, kan inte bära andra svenska märken än sitt eget. I en lång intervju med Di Weekend berättar hon om arbetet, familjen – och när det kändes som att företag som hon byggt upp var på väg utför. 

2011 gick Filippa Knutsson ut med att hon lämnar sitt livsverk Filippa K efter nästan 20 års arbete, och enbart skulle sitta kvar i styrelsen. Sedan dess har hon gjort en lång resa och bott i både Paris och London, där hon bodde under långa perioder av hennes barndom. 

I en intervju med Di Weekend berättar hon om beslutet. Knutsson berättar att det kändes som att märket höll på att tappa sin identitet, medan hon satt vid sidan och tittade på. 

– Det började bli för kantigt, svårburet och osexigt. Jag tyckte att vi började tappa greppet och bli för konceptuella, som att bolagets själ höll på att försvinna, säger hon till Di Weekend. 


LÄS MER: Nu lämnar Filippa sin klädsuccé Filippa K 


”Inga svenska, där går ändå gränsen”

Knutsson säger till Di Weekend att hon plötsligt kände att hon kunde bära andra märken än sitt eget när hon lämnade företaget – till en viss gräns.

– Inga svenska, där går ändå gränsen. Jag kan inte bära andra svenska märken än Filippa K. Men jag plockade ihop lite franska och engelska märken, både lyx och mindre dyra varumärken. Alla trodde ändå att allt jag bar kom från Filippa K. Det var det som gav mig en tankeställare: Varför hittar jag inte de här plaggen hos oss?

Nu ska hon, tillsammans med Filippa K:s vd Kristofer Tonström och varumärkeschef Karl-Johan Bogefors tillsammans förvalta varumärkets designarv.

Pappan sålde "Gul & Blå" 

Filippa Knutssons föräldrar drev tillsammans butiken och varumärket Gul & Blå, och Filippa berättar att hon växte upp med idén om att ta över föräldrarnas verk. Men när pappan Lars Knutsson fick cancer och sålde företaget, drogs matten plötsligt bort under hennes fötter. 

– Då, i min naivitet, såg jag det bara som ett svek. Jag och Patrik var helt inställda på att vara den nya generationen, medan min pappa bara sa att han inte ville belasta mig eller någon annan med företaget, säger hon till Di Weekend.

Det ledde dock till att hon började skissa på egna idéer – något som resulterade i just Filippa K.


LÄS MER: Filippa K lämnade allt – berättar om livet utomlands  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!