Postnord hänvisar till arbetsmiljön för brevbärarna. Foto: Mikael SjöbergPostnord hänvisar till arbetsmiljön för brevbärarna. Foto: Mikael Sjöberg
Postnord hänvisar till arbetsmiljön för brevbärarna. Foto: Mikael Sjöberg
Boende tvingas resa sex kilometer till Postnords företagscenter för att hämta sin post. Foto: Mikael SjöbergBoende tvingas resa sex kilometer till Postnords företagscenter för att hämta sin post. Foto: Mikael Sjöberg
Boende tvingas resa sex kilometer till Postnords företagscenter för att hämta sin post. Foto: Mikael Sjöberg

De tvingas hämta sin post – 6 kilometer bort

Publicerad

Nu spänner jätten Postnord musklerna - och vägrar dela ut post till allt fler hushåll i landet.

I fredags kom turen till de boende på en gata i Sollentuna som snart får hämta sin post sex kilometer bort.

– Det är för jäkligt, säger en av de drabbade.

Statliga jätten Postnord har den senaste tiden stoppat postutdelning på flera adresser med motiveringen att arbetsmiljön är för dålig för brevbärarna.

Sedan tidigare har postutdelning stoppats eller hotats med stopp på flera adresser i bland annat Örebro, i Surahammar, i Landskrona och på Södermalm i centrala Stockholm.

I fredags drabbades även boende på vissa adresser i Sollentuna.

Då fick de ett brev från Postnord med rubriken "Förändrad postutdelning", där de upplystes om att det fanns problem i trapphusen, som till exempel att belysningen var för dålig och att dörrarnas brevinkast var för små eller hade trasiga kanter.

Enligt brevet finns det i fastigheten brister som måste åtgärdas för att uppnå "en godtagbar arbetsmiljö för brevbärarna".

 

LÄS MER: Klagomålen ökar mot Postnord.

 

Från och med 31 oktober vägrar Postnord därför att dela ut post här. Istället måste de boende resa sex kilometer till Postnords företagscenter för att hämta sin post. Dagens post kommer bara att kunna lösas ut mellan klockan 15 och 18 på eftermiddagen. Legitimation ska också medtas.

– Vi har varit väldigt upprörda över detta. Vi fick besked i fredags, säger en boende på gatan som inte vill framträda med namn.

Beskedet från Postnord.Foto: Läsarbild

"Tog kontakt i februari"

Fredrik Nilsson är chef på Postnord region öst, där Sollentuna ingår. Hans förklaring till utdelningsstoppet är att fastighetsägaren inte velat förbättra de brister som Postnord upptäckt och meddelat denne redan i februari i år.

– Vi jobbar förebyggande med arbetsmiljön för våra brevbärare, säger han och förklarar att på den aktuella adressen uppfylls inte kraven på brevinkasten.

– Vi tog en tidig kontakt. Vi försöker föra en dialog med våra fastighetsägare. I de allra flesta fall reagerar fastighetsägaren direkt i dialog med oss. Men nu har vi inte fått till någon förändring, säger han, och menar att den sista åtgärden som Postnord kan vidta är att upphöra med postutdelningen.

– Det är mycket ovanligt att det blir så här, säger han.

 

LÄS MER: Rapport: Posten har nått en ny bottennivå.

 

Kenneth Karlsson är ordförande i den aktuella bostadsrättsföreningens styrelse. Han ställer sig mycket frågande till Postnords beteende.

– Man har delat ut brev här i 50 år sedan kåkarna byggdes, och helt plötsligt uppstår problem, säger han.

I hela området finns sex bostadsrättsföreningar som varit drabbade av Postnords krav, och ett samarbete har funnits mellan dem. En av föreningarna skickade ett brev till Postnord där man bestred kraven.

Gustav Vasa-attityd

Enligt Kenneth Karlsson kan det hela vara frågan om ett missförstånd.

– Från de andra föreningarna uppfattade vi det som att brevet omfattade oss alla. Men senare fick vi reda på att brevet bara gällde en förening. Och på den vägen är det, säger Kenneth Karlsson.

Därefter har man inte agerat förrän det hotfulla brevet från Postnord damp ner i fredags.

– Nu ska vi omedelbart skicka in en ny skrivelse från föreningen, säger Kenneth Karlsson, som är kritisk till Postnords agerande.

– Det är lite Gustav Vasa att peka med hela handen. Det är en väldigt dominant attityd från dem, säger han.

I liknande fall i andra delar av landet har tvisten har kommit att handla om vem som har ansvar för brevbärarnas arbetsmiljö, huruvida det är fastighetsägarna eller Postnord, och vems skyldighet det då skulle vara att förbättra belysningen och brevinkasten i trappuppgångarna.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen