Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför strejkar SAS-piloterna

SAS-piloter i Sverige, Norge och Danmark gick ut i strejk den 26 april. Foto: SHUTTERSTOCK
SAS-piloter i Sverige, Norge och Danmark gick ut i strejk den 26 april. Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

SAS-piloter i Sverige, Norge och Danmark gick ut i strejk den 26 april.

Vad handlar strejken om?

Vi reder ut.

1 409 piloter i Sverige, Norge och Danmark gick ut i strejk den 26 april. Anledningen är att parterna, SAS och flygbolagets piloter inte har kommit överens om villkoren för kommande avtalsperiod.

Parterna diskuterar inte bara löner, utan även arbetstider och hur piloternas arbete ska organiseras. 

Så mycket tjänar en pilot på SAS

Piloterna representeras av Svensk pilotförening. De hävdar att deras medlemmar är bland de sämst avlönade piloterna i Europa. Därför kräver de ett påslag på cirka 13 procent, vilket är långt över de genomsnittliga löneökningarna i Sverige på 2,3 procent. Piloternas ursprungliga krav, enligt arbetsmarknadsnytt.se, 25 procent. 

En SAS-pilot har en ingångslön på 34 000 kronor. Sedan höjs lönen för varje tjänsteår som en trappa med 24 steg, där slutlönen är 97 700 kronor. Detta är grundlönen före tillägg och traktamente. 

Facket vill inte prata medellöner eller medianlöner, utan endast ingångslön, slutlön och livslön, hur mycket en pilot får genom ett helt yrkesverksamt liv.

SAS, däremot, har räknat ut medellönen till 93 000 kronor per pilot. Facket anser att detta är fel, eftersom det i SAS uträkning även ingår tillägg, som chefstillägg, och traktamenten.

Vad är traktamente och hur mycket är det?

Traktamente är i praktiken en skattefri ersättning. Skatteverket har riktlinjer och allmänna råd för ökade levnadskostnader i utlandet vid tjänsteresa, tillfälligt arbete och dubbel bosättning. Beloppet skiljer sig stort från land till land. Normalbeloppet för Danmark är 993 kronor per dygn, USA 762 kronor, Sydafrika är 262 kronor. 

Den som är i USA 7 dygn i månaden får 5 334 kronor i traktamente.

Vad händer i konflikten nu?

Eftersom parterna inte kommit överens har det kallats in utomstående medlare. De lämnade ett bud dagen före strejken, vilket accepterades av arbetsgivaren, men inte piloterna.

Parterna i konflikten har, enligt norsk lag, tystnadsplikt. Så vi vet inte vad medlarnas kompromiss gick ut på. Alla detaljer i förhandlingarna, om det förekommer förhandlingar, är hemliga.

Så vill piloterna förändra arbetstiderna

Sajten arbetsmarknadsnytt.se skriver att piloterna vill minska arbetstiden med fem dagar per år. De vill ha ett schema med fem dagars jobb, följt av fyra dagars ledighet

I dag arbetar en SAS-pilot 184 dagar per år, jämfört med tjänstemän på marken och kontorstid som arbetar 224–229 dagar per år. Observera att piloter kan ha upp till 14 timmars arbetsdag och helgtjänstgöring, när de flesta kontorsanställda arbetar 8 timmar mer dag och inga helger.

En annan stötesten är att piloterna inte går på fasta scheman. De får kommande månads tjänstgöringsschema den 16:e, vilket gör det svårt att planera vardagen.

Enligt Wilhelm Tersmeden för pilotföreningen riskerar piloter att arbeta sju helger i rad. Arbetsgivarsidan anser att de redan nu har gott om lediga dagar för återhämtning.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!