Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför köpte Bonnier krisande Mittmedia

Carl-Johan Bonnier ser en möjlig utveckling i dagstidningsbranschen.Foto: OLLE SPORRONG
I mittmedia ingår 28 lokaltidningar.

Bonnier köpte krisande Mittmedia för att vara med i branschens konsolidering. 

Det säger Carl-Johan Bonnier, ordförande i Albert Bonnier AB, till Gefle Dagblad.  

– Det handlar om långsiktig överlevnad och att utveckla de verksamheter vi har. 

Förra året stod det klart att Telia köper Bonnier broadcasting, med bland annat TV4, från ägaren Bonnier. 

I år kom nyheten om ytterligare en stor affär: Bonnier News och norska Amedia köper tidningskoncernen Mittmedia med 28 lokaltidningar. När affären går igenom, den ska godkännas av EU först, äger bolagen 80 respektive 20 procent var. 

I en intervju med Gefle Dagblad säger Carl-Johan Bonnier, ordförande i Albert Bonnier AB, att TV4-affären och Mittmedia-affären inte hänger ihop. 

Han menar att affärerna är en konsekvens av mediemarknadens utveckling. 

– Med en större prenumerantbas och fler verksamheter finns bättre förutsättningar att utnyttja skalfördelar och klara gemensamma kostnader. Vi vill fortsätta vara med i dagstidningsbranschen och ser en möjlig utveckling, säger han till tidningen. 

Bonnier vill utveckla verksamheterna 

Carl-Johan Bonnier säger att det finns en stor uthållighet när det gäller att få Mittmedias lokaltidningar att gå med vinst, men att det är viktigt att få in läsarintäkter. Det handlade inte om att man ville ha en utmaning när man köpte Mittmedia.  

– Nej, det handlar om långsiktig överlevnad och att utveckla de verksamheter vi har. Vi vill vara med i den konsolidering som branschen går igenom, säger Carl-Johan Bonnier till Gefle Dagblad.  

I samband med affären sa Bonnier News vd Anders Eriksson att det inte finns planer på att göra sammanslagningar av redaktioner eller nedskärningar i personalstyrkorna. 

– Vi har inga planer på att slå ihop titlar eller lägga ner titlar, sen får framtiden utvisa så klart beroende på ekonomiska förutsättningar. Men vi ser värdet i de lokala varumärkena och att vi ska vara fokuserade på att vara nära våra läsare. 

HÄR ÄR TIDNINGARNA SOM INGÅR I MITTMEDIA

Östersunds-Posten, Länstidningen Östersund, Tidningen Härjedalen,

Sundsvalls Tidning, Tidningen Ångermanland, Örnsköldsviks Allehanda, Gefle Dagblad, Arbetarbladet, Hudiksvalls Tidning, Söderhamns-Kuriren, Ljusnan, Ljusdals-Posten, Falu-Kuriren, Borlänge Tidning, Södra Dalarnes Tidning, Nya Ludvika Tidning, Mora Tidning, Avesta Tidning, Dala-Demokraten, Vestmanlands läns tidning, Sala Allehanda, Fagersta-Posten, Bärgslagsbladet, Arboga Tidning, Nerikes Allehanda, Norrtelje Tidning, Nynäshamns Posten, Länstidningen Södertälje

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!