Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Därför kan matkasse hem till dörren vara en miljöbov

Mathem.se är ett av företagen som erbjuder hemleverans av matkassar. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Enligt en ny studie fortsätter kunder som e-handlar matkassar att fortsätta köra fram och tillbaka till matbutiker i samma utsträckning som förut. Foto: JOHANNA SVENSSON
Foto: TT NYHETSBYRÅN / JOHANNA SVENSSON

Näthandlade matkassar har hyllats som miljövänliga eftersom de påstås minska kundernas bilresor till butikerna. 

En ny studie visar på motsatsen. 

– I slutändan gör man kanske samma typ av shoppingturer som tidigare, säger Fredrik Pettersson, forskare vid Lunds tekniska högskola till Råd & Rön.

De populära, e-handlade matkassarna levereras direkt hem till dörren och under varje transport kör lastbilarna ut matkassar till flera kunder. 

En solklar miljövinst genom alla kunders besparade bilresor fram och tillbaka till matbutiken – eller? 

LÄS MER: Hobbex tvingas stänga alla sina fysiska butiker

Ny studie: Ingen miljövinst med e-handlad matkasse

– Tidig forskning kring e-handel gjorde ofta antagandet att den ersatte en resa till en affär. Men det är snarare så att det man kan se i forskningen nu är att e-handeln blir ett komplement till befintliga konsumtionsvaror. I slutändan gör man kanske samma typ av shoppingturer som tidigare samtidigt som man e-handlar, säger Fredrik Pettersson, forskare på Trafik och väg vid Lunds tekniska högskola i senaste numret av Råd & Rön, en tidning som ges ut av den ideella organisationen Sveriges Konsumenter. 

LÄS MER: Erikshjälpen börjar sälja second hand på nätet

Tidningen berättar att Statens väg- och transportforskningsinstitut nyligen genomförde en mindre studie kring eventuella miljövinster med e-handlade matkassar.  Den kom fram till att människor som e-handlar sina matkassar fortsätter att köra bil fram och tillbaka till butiken – i samma omfattning som tidigare. 

Mats Hedenström är näringspolitisk chef för Svensk Handel. Han anser att det är nästintill omöjligt att räkna på hur e-handlade matkassar påverkar miljön jämfört med den fysiska butikshandeln. 

– Dels handlar det så klart om logistikfrågan: hur varorna transporteras. Men även om hur matkassarna distribueras och paketeras och hur mycket emballage som som krävs för att distribuera dessa, jämfört med hur mycket emballage kunden använder i den fysiska butiken. 

Mats Hedenström berättar att e-handlad mat endast står för knappt 2 procent av den totala livsmedelsförsäljningen, att jämföra med till exempel e-handlade bcöker som står för över 50 procent av marknaden. 

– Det beror med stor säkerhet på att man inte lyckats lösa logistikfrågorna. Köper du exempelvis gympaskor över nätet så får du en kod och kan hämta upp dem efter ett par dagar på ett upphämtningsställe eller en postbox. Det kan man inte göra med en matkasse, säger han till Dina Pengar.  

Så slukar e-handeln den fysiska handeln

• Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.

• Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.

• Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.

• Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.   

Källa: Branschorganisationen Svensk Handels färska rapport "Det stora detaljhandelsskiftet"

LÄS MER: Näthandeln ökar – 5 000 butiker har bommat igen

Linas Matkasse: "Vårt påstående grundar sig på input"

Det finns även studier som pekar på att e-handel är mer miljöeffektiv. Andra faktorer, som mindre svinn på grund av att kassens varor oftast är beräknade utifrån ett visst antal måltider, spelar också in i vågskålen. 

Giganten inom hemlevererade matkassar, "Linas Matkasse", som drivs av företaget Carolinas Matkasse, har argumenterat för att deras utkörda matkassar bidrar till en bättre miljö. 

De har dock inte genomfört någon undersökning som visar att deras kunder drar ned på bilturerna på grund av att de beställer hem matkassar. 

– Den feedback vi har fått och får från våra lojala kunder är att vi underlättar för dem bland annat genom färre antal besök i matbutiken. Så vårt påstående grundar sig i den input vi fått från kunderna genom åren, säger Stina Svensson, chef för varumärke och kommunikation på Carolinas Matkasse, till Råd & Rön.   

Mats Hedenström tror dock inte att en vilja att minska utsläppen är den stora drivkraften bakom e-handeln. 

– Jag tror inte att det specifik är kopplat till hållbarhet, utan också till bekvämlighet och pris om man ser till hela e-handeln.  

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!