Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kritiserade Boeing-flyget förbjuds från europeiskt luftrum

Norwegian har totalt 18 plan i sin flotta av den här modellen – Boeing 737 Max 8. Foto: Pressbild
158 personer dog i kraschen. Foto: MULUGETA AYENE / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: XINHUA / POLARIS / XINHUA / POLARIS POLARIS IMAGES
EU:s flygsäkerhetsorgan Easa förbjuder nu Boeing-modellen i hela Europa. Foto: Skärmdump / Easa

Efter flygplanskraschen i Etiopien förbjuder nu EU:s byrå för luftsäkerhet alla flygplan av den kritiserade Boeing-modellen från att verka i Europas luftrum. 

– Man har sökt information efter olyckan med Ethiopian Airlines utan att kunna hitta tillräckligt för att vänta längre, och därför har man fattat det här beslutet. Man tar det säkra för det osäkra, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 

Är du flygrädd?

Boeing 737- 8 och 737-9 förbjuds nu från att flyga i europeiskt luftrum. Det annonserar EU:s byrå för luftsäkerhet, Easa, i ett pressmeddelande på tisdagskvällen. 

– Man har sökt information efter olyckan med Ethiopian Airlines utan att kunna hitta tillräckligt för att vänta längre, och därför har man fattat det här beslutet. Man tar det säkra för det osäkra, säger Gunnar Ljungberg, styrelsemedlem i Easa och sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen. 

Efter Lion Air-olyckan i Indonesien i oktober med samma Boeing-modell utreddes orsaken och piloter ska efter detta ha fått verktyg för att kunna klara av att hantera en liknande situation om den skulle inträffa igen. Men än vet man inte om dödsolyckan i Etiopien beror på samma sak.

Gunnar Ljungberg på Transportstyrelsen Foto: Liza Simonsson / Transportstyrelsen

– Man ska veta att Lion Air-olyckan är utredd, man vet vad den berodde på. Man hade också tvingande åtgärder som alla operatörer med Boeing 737 Max var tvungna att piloterna skulle klara sig ur en liknande situation, det var också ett luftsäkerhetsdirektiv som den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten utfärdade. Så därför har det funnits en lösning på Lion Air-problematiken även om det inte är den slutgiltiga lösningen, säger Gunnar Ljungberg.

Förbudet gäller från och med klockan 20:00 svensk tid och tills vidare.  

Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA meddelade sent på tisdagskvällen, svensk tid, att man inte ser någon anledning att markställa den kritiserade Boeing-modellen. Även Kanada flyger vidare.

Flera länder stoppade flygmodellen lokalt innan beskedet

Efter att flygolyckan i Etiopien dödade 158 personer har både flera länder och flygbolag markställt sina flygplan av Boeing-modellen. 

Lågprisflygbolaget Norwegian sa direkt efter olyckan med Ethiopian Airlines att de inte skulle markställa sina plan – men ändrade sig bara timmar senare.

– Norwegian har beslutat att ta våra Boeing 737 MAX 8 ur drift tills vidare efter rekommendation från flera luftfartsmyndigheter. När luftfartsmyndigheter kommer med rekommendation om detta så följer vi naturligtvis deras riktlinjer. Vi beklagar att passagerare drabbas av detta men säkerheten för våra passagerare och anställda kommer alltid först, säger Norwegians flygchef Tomas Hesthammer i ett pressmeddelande.

Efter beskedet föll Norwegian cirka 10 procent på Oslo-börsen, men hämtade sig till cirka minus sex procent senare under eftermiddagen. Samtidigt föll Boeing-aktien med dryga 7 procent i New York-börsens öppningshandel, och Tuis aktie har gått ner 1,7 procent på Londonbörsen.

Även charterbolaget Tui valde att ställa in sin trafik med Max 8-modellen, säger Adam Györki, kommunikationschef på Tui Sverige. Han säger dock att inga avgångar ställs in på grund av beskedet.

– Vi kommer att flyga dem som vanligt fast med ett annat flygplan. Inga flighter ställs in, det är två flygplan som vi ställer som berör våra nordiska kunder och de kommer att ersättas med andra flyg. 

Norwegian har totalt 18 plan i sin flotta som är Boeing 737 Max 8. Tui i Norden har två plan av den kritiserade modellen, och hela Tui-gruppen har ytterligare 13. 

Flygplan fick göra u-sväng: ”Tänkte de skulle dö”

Under tisdagseftermiddagen meddelade en mängd länder, bland annat Storbritannien, Tyskland och Kina, att flygplanet förbjuds i deras luftrum.

När beslutet kom befann sig minst två flyg redan i brittiskt luftrum, på väg för att landa i Storbritannien, vilket tvingade planen att ändra kurs rejäl. Planen fick då order om att vända och byta kurs, skriver CNN

Beskeden vållade även problem på hemmaplan i Sverige. När Norwegians order kom tvingades flight DY4545 på väg från Arlanda mot Tel Aviv i Israel att göra en u-sväng i luften och vända tillbaka mot Stockholm igen.

Ett annat flygplan stoppades från att lyfta från flygplatsen i Umeå. 

Jean Zanbil var ombord på flyget mot Tel Aviv som tvingades vända. Han har en resebyrå i Stockholm och skulle åka ner med en grupp resenärer när planet plötsligt ändrade kurs.

– När vi var i luften överraskades vi med beskedet om att vi var tvungna att vända tillbaka efter två timmar och tjugo minuter. Folk började bli jätteoroliga, vi kunde inte stoppa folk, det blev kaos på flyget, säger han.

Jean Zanbil berättar om stämningen på planet. Foto: Expressen

Han berättar att man fick information att planet var tvungna att vända för att man inte skulle kunna lyfta igen från Tel Aviv när man väl landat, men är kritisk till att man inte fick mer information än så. Med Etiopien-olyckan i bakhuvudet blev stämningen orolig bland resenärerna, säger han.

– Vi måste ju få en förklaring varför, vi var så rädda. Folk tänkte att det kanske skulle hända samma sak som med Ethiopian Airlines och tänkte att de skulle dö. 

Gunnel och Gunnar Carré satt på samma plan, och var något lugnare med det hela. De skulle till Israel på en kulturresa, som tyvärr blev helt inställd efter att planet fick vända. De är också kritiska mot att Norwegian släppte i väg planet alls när situationen var osäker.

– Det känns väldigt töntigt att de inte tagit reda på detta innan vi åkte från Stockholm. 

 

Gunnel och Gunnar Carré var ombord. Foto: Expressen
Flygbolaget Norwegian stoppar nu all flygtrafik med Boeing 737 Max 8. Foto: Pressbild

 

Sverige väntade på Easas förbud

Svenska Transportstyrelsen, som är ytterst ansvariga för flygsäkerheten i svenskt flygrum, gick dock inte ut med ett förbud under dagen. 

– Flygplanet är säkert att flyga med. Vi har också sett att de svenska flygbolagen verkligen tagit situationen på mycket stort allvar. De gör verkligen sitt yttersta för att säkerställa fullgod flygsäkerhet så det känner vi oss trygga med, sade Staffan Söderberg, chef för sektionen för flygbolag på Transportstyrelsen, till TT under eftermiddagen. 

Efter att Easas besked om förbud kom, gick dock även Transportstyrelsen ut med ett förbud i ett pressmeddelande. Allt enligt rådande praxis, enligt Gunnar Ljungberg på Transportstyrelsen. 

– Om man följer det system som är etablerat så är det Easa, den europeiska luftsäkerhetsbyrån, som ska fatta de här besluten om en konstruktion är osäker eller om det inte finns tillräcklig information om att den är säker, säger han.

– Vi skulle kunna ha fattat ett beslut tidigare men avvaktade information för att kunna ta ett faktabaserat beslut. Hade inte Easa fattat ett beslut hade vi säkert fattat ett i dag. 

 

Tui i Norden har två stycken plan av den kritiserade modellen, och hela Tui-gruppen har ytterligare 13. Foto: TT NYHETSBYRÅN

 

 

Trump: Flygplanen är ”för komplicerade” 

President Donald Trump har under dagen twittrat om flygen. Han menar att dagens flygplan är ”för komplicerade” att flyga, och att det inte är piloter som behövs utan snarare dataingenjörer, och att detta är ett problem.

”Jag vet inte vad ni tycker, men jag vill inte att Albert Einstein ska vara min pilot.”, resonerar han. 

Efter presidentens tweets hade han ett telefonsamtal tillsammans med Boeings vd Dennis Muilenberg, skriver CNN. Innehållet i samtalet är dock inte känt.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1105468569800839169

 

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1105471621672960000

Experten: Unik händelse

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll säger att utvecklingen efter kraschen är unik. 

– Det kan hända att det har hänt många år tillbaka i tiden innan min tid, men i nutid är en sådan här händelse väldigt unik och vad som egentligen pågår just nu vet vi inte så mycket om vad gäller det etiopiska haveriet, annat än att det till det yttre har händelsekedjor som liknar det haveriet som man hade i Indonesien förra året. 

Han menar att detta kommer få stora konsekvenser för flygtrafiken under den närmaste tiden. 

– Det kommer påverka väldigt stort, för bland annat har den europeiska säkerhetsagenturen Easa rekommenderat medlemsländerna i EU att ställa sina bolags flygplan på marken. Och det rör sig om ganska många flygplan och är en stor transportkapacitet som man går miste om som alltså måste bokas om eller ställas in och det får ekonomiska konsekvenser också, säger han och fortsätter: 

– Fullt säkert är i alla fall att det påverkar världsluftfarten i hög grad. Det är alltså inte bara ett lokalt haveri, det här drabbar hela världen. 

 

Flygbolag och länder som tidigare förbjudit Boeing 737-8 och 737-9

Flygbolag

Aeromexiko

Aerolíneas Argentinas

Comair Airways (Sydafrika)

Cayman Airways

Ethiopian Airlines

Eastar Jet (Sydkorea)

Gol (Brasilien)

Icelandair

Jet airway (Indien)

Lion Air (Indonesien)

Miat Mongolian Airlines

Norwegian

Royal Air Maroc

Tui

 

Länder

Kina 

Singapore

Australien
Indonesien

Malaysia

Oman

Storbritannien 

Tyskland 

Frankrike

Irland

Nederländerna

Norge

Nya Zeeland

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!