Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför avslutar storbank i USA samarbetet med Swedbank

Den amerikanska storbanken Bank of New York Mellon har avslutat sitt mångåriga samarbete med Swedbank
Foto: HENRIK ISAKSSON/PINIRO/IBL

Den amerikanska storbanken Bank of New York Mellon har avslutat sitt mångåriga samarbete med Swedbank.

Swedbank bekräftar att samarbetet med USA-banken har avslutats men hävdar att beslutet har tagits i samförstånd eftersom tredjepartslösningen inte längre existerar – något som Bank of New York Mellon säger inte stämmer.

Enligt uppgifter till Dagens Industri beror det avslutade samarbetet istället på penningtvättsanklagelserna mot Swedbank.

Den amerikanska storbanken Bank of New York Mellon har under många år stått för det praktiska utförandet av vissa tjänster åt Swedbanks filial i New York. Men USA-banken har enligt DI:s uppgifter under hösten tydligt markerat att den vill avsluta samarbetet vilket nu har skett.

”Den tredjepartslösning som Swedbank erbjudit genom en amerikansk bank sedan många år finns inte kvar, vår leverantör har stängt ned den av kommersiella skäl. Swedbank var sista banken som var kvar på den plattformen”, uppger Unni Jerndal, presschef på Swedbank, i en skriftlig kommentar till Di.

BNY Mellon: ”Det är korrekt – det gör vi inte”

Men BNY Mellon säger att man inte alls slutar leverera den här typen av tjänster.

”Det är korrekt – det gör vi inte”, säger en talesperson för BNY Mellon till Di.

Enligt Di:s uppgiftslämnare är den utlösande faktorn bakom det avslutade samarbetet med BNY Mellon penningtvättsanklagelserna mot Swedbank.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!