Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Postnord får miljardtillskott

Näringsminister Mikael Damberg, S. Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

De behöver tillskott på flera miljarder för att undvika konkurs.

Nu meddelar näringsminister Mikael Damberg, S, att Postnord räddas med ett tillskott på 2,2 miljarder kronor.

Samtidigt höjer regeringen kvalitetskravet på bolaget från 85 till 95 procent.

– Förtroendet måste tillbaka, man ska kunna lita på posten, säger Mikael Damberg.

Den danska delen av Postnord har legat på gränsen till konkurs i flera månader och verksamheten har varit hotad om bolaget inte får ytterligare medel.

Krisläget har lett till intensiva förhandlingar mellan den danska och svenska regeringen som tillsammans äger Postnord – och nu har de nått en överenskommelse.

Vid en presskonferens i Rosenbad på fredagseftermiddagen uppgav Mikael Damberg att de svenska och danska ägarna kommit överens om ett tillskott på 2,2 miljarder kronor, som till största del betalas av danskarna.

– Danmark går in med 1,8 miljarder kronor och Sverige med 400 miljoner, säger Mikael Damberg.

A de 1,8 miljarderna 1,533 miljarder ett statsstöd från Danmark. Utöver det skjuter aktieägarna till pengar motsvarande sin ägarandel, vilket innebär 400 miljoner från Sverige och 267 miljoner kronor från Danmark.

Näringsministern betonar vikten av att bolaget fortsätter arbeta för skära i sina kostnader, och det bland annat innebär att tusentals anställda i Danmark kommer vara tvungna att lämna sina jobb.

– Danmark bör ta ansvar för den uppkomna situationen, säger Mikael Damberg.

Löfven kritisk till Postnord-upplägg

Samtidigt uttalar sig statsminister Stefan Löfven, som befinner sg i Bryssel för att delta i ett EU-toppmöte, om situationen i Postnord.

Han anser att den förra borgerliga regeringen förhandlade fram dåliga villkor i det svensk-danska samarbetet.

– Vi är 60-procentig ägare till bolaget, men har bara ett 50-procentigt inflytande. Vi har en teknisk utveckling som också påverkar postens verksamhet. Det blir allt mer digitaliserat och allt mindre brev. Och det är en besvärlig situation i Danmark, säger statsministern.

Det var en dålig affär?

– Vi är 60-procentig ägare men har bara 50 procent av rösterna. Det är inget lysande upplägg. Det borde varit annorlunda, men nu är det som det är och vi ska ta hand om situationen.

 

LÄS MER: Danska Postnord i svår ekonomisk knipa 

 

Näringsministern har tidigare varit kritisk till hur Postnord fungerar och konstaterat att bolaget både har kvalitetsproblem och stora, ekonomiska bekymmer. För en dryg månad sedan öppnade Damberg för att bryta det svensk-danska bolagssamarbetet.

– Det såg bättre ut till en början. Men nu föll Postnord tillbaka lite i somras, då de hade sämre kvalitet igen. Nästa kvalitetsgenomgång kommer någon gång i början av nästa år. Då räknar jag med att Postnord i Sverige har ett bättre resultat än tidigare, sa Mikael Damberg till Expressen i september.

 

LÄS MER: Damberg öppnar för att bryta upp Postnord 

 

Stor ilska hos kunderna - höjt kvalitetskrav

De senaste månaderna har samtidigt klagomålen mot Postnord eskalerat i styrka och på företagets Facebooksida skriver hundratals arga och besvikna kunder om hur deras brev och paket inte leverats på ett korrekt sätt.

Vissa personer har inte fått sina försändelser över huvudtaget, medan andra fått sina paket sönderslagna eller öppnade av Postnords personal.

Mikael Damberg är medveten om problemen och den svenska regeringen höjer nu kvalitetskraven på den svenska dele av Postnord, från nuvarande 85 procent till 95 procent.

– Förtroendet måste tillbaka, man ska kunna lita på posten, säger han.

Senast i tisdags berättade Ola Germundsson från Trollhättan i Expressen om hur han vid flera tillfällen sett hur luckan till en av Postnords brevlådor stod öppen, vilket ledde till att brev blåst ut och spridits över gatan.

– Jag brukar inte gå ut och hänga ut företag men när det det här inträffar upprepade gånger så tycker jag att måttet är rågat, sa han till Expressen.

Postnord har meddelat att de ser över sina rutiner och försöker komma till rätta med alla problem.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!