Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Då kan kunderna få ersättning för haveriet

Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL /
Nordeas bankkontor på Hamngatan 12 i Stockholm. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina Bilder

Har du drabbats av Nordeas internethaveri och förlorat pengar? 

Som kund kan du ha rätt till ersättning – i vissa fall.

Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas, reder ut vad som gäller för aktieaffärer och räkningar. 

Nordeas haveri där internet- och mobilbanken ligger nere och kunderna inte kan logga in - kan bli dyrbart både för kunderna och banken.

LÄS MER: Nordea-haveri – inga kunder kan logga in

Ekonomisk skada krävs för ersättning

Vad krävs för att drabbade kunder ska få ersättning? 

– Det grundläggande för att kunna få ersättning är att man har lidit någon form av ekonomisk skada som man måste kunna visa. Det blir inte skadeståndsgrundande för att det varit  obehagligt, otrevligt eller otryggt om det inte handlar om brott. Och det gör det ju inte, säger Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas, som ger konsumentvägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet. 

Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina Bilder

Den person som lidit ekonomisk skada på grund av att de inte kunnat handla med aktier genom internet- eller mobilbanken har dåliga utsikter att få ersättning. 

– Nordeas problem verkar ha varit med internetbanken och mobilbanken, inte banksystemet i stort. Och om det handlar om aktieaffärer så har man alternativa kontaktvägar, som telefonbanken eller kontoret. Om man då säger att man lidit ekonomisk förlust så hade man kunnat begränsa förlusten genom att till exempel göra sina affärer via telefonbanken, då har man ingen rätt till ersättning. 

LÄS MER: Swish låg nere – 6,3 miljoner berördes

Kan få ersättning för obetalda räkningar

Men om internet- och mobilbanken ligger nere, telefonbanken inte fungerar och kontoret är stängt, då kan man ha rätt till ersättning för att det inte gått att handla med aktier? 

– Då är det en annan sak. Då har man inte kunnat begränsa sin ekonomiska skada på något sätt. Det är sällan så men om det skulle vara det, absolut. 

Däremot finns andra utsikter att få ersättning om man lidit ekonomisk skada på grund av det inte funnits möjlighet att betala räkningar. 

– Då kan man inte riktigt lösa det via telefonbanken och om det blivit problem skulle man exempelvis kunna få ersättning för förseningsavgifter. Har man möjlighet att gå ner till kontoret så brukar det dessutom vara ganska dyrt att betala räkningar. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!