Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL /Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL /
 Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL /
Nordeas bankkontor på Hamngatan 12 i Stockholm. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLNordeas bankkontor på Hamngatan 12 i Stockholm. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Nordeas bankkontor på Hamngatan 12 i Stockholm.  Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina BilderCecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina Bilder
Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina Bilder

Då kan kunderna få ersättning för haveriet

Publicerad

Har du drabbats av Nordeas internethaveri och förlorat pengar? 

Som kund kan du ha rätt till ersättning – i vissa fall.

Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas, reder ut vad som gäller för aktieaffärer och räkningar. 

Nordeas haveri där internet- och mobilbanken ligger nere och kunderna inte kan logga in - kan bli dyrbart både för kunderna och banken.

LÄS MER: Nordea-haveri – inga kunder kan logga in

Ekonomisk skada krävs för ersättning

Vad krävs för att drabbade kunder ska få ersättning? 

– Det grundläggande för att kunna få ersättning är att man har lidit någon form av ekonomisk skada som man måste kunna visa. Det blir inte skadeståndsgrundande för att det varit  obehagligt, otrevligt eller otryggt om det inte handlar om brott. Och det gör det ju inte, säger Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas, som ger konsumentvägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet. 

Cecilia Blomqvist, jurist vid Konsumenternas. Foto: Sofina Bilder

Den person som lidit ekonomisk skada på grund av att de inte kunnat handla med aktier genom internet- eller mobilbanken har dåliga utsikter att få ersättning. 

– Nordeas problem verkar ha varit med internetbanken och mobilbanken, inte banksystemet i stort. Och om det handlar om aktieaffärer så har man alternativa kontaktvägar, som telefonbanken eller kontoret. Om man då säger att man lidit ekonomisk förlust så hade man kunnat begränsa förlusten genom att till exempel göra sina affärer via telefonbanken, då har man ingen rätt till ersättning. 

LÄS MER: Swish låg nere – 6,3 miljoner berördes

Kan få ersättning för obetalda räkningar

Men om internet- och mobilbanken ligger nere, telefonbanken inte fungerar och kontoret är stängt, då kan man ha rätt till ersättning för att det inte gått att handla med aktier? 

– Då är det en annan sak. Då har man inte kunnat begränsa sin ekonomiska skada på något sätt. Det är sällan så men om det skulle vara det, absolut. 

Däremot finns andra utsikter att få ersättning om man lidit ekonomisk skada på grund av det inte funnits möjlighet att betala räkningar. 

– Då kan man inte riktigt lösa det via telefonbanken och om det blivit problem skulle man exempelvis kunna få ersättning för förseningsavgifter. Har man möjlighet att gå ner till kontoret så brukar det dessutom vara ganska dyrt att betala räkningar. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen